این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
علوم و فناوری دریا
، جلد ۲۸، شماره ۱۱۱، صفحات ۲۴-۳۹
عنوان فارسی
مطالعهی تجربی و عددی یک گلایدر دریایی با امکان نصب دماغههای کروی، بیضوی و مخروطی بهمنظور ارزیابی عملکرد آن
چکیده فارسی مقاله
در مطالعه حاضر یک گلایدر با بدنهی استوانهای، فرم انتهایی مخروطی، دماغههای قابل تعویض کروی، مخروطی و بیضوی و نیز بالههایی از نوع ایرفویل NACA0009 مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا در قالب یک مطالعهی تجربی، ضرایب هیدرودینامیکی درگ و لیفت و نیز گشتاورهای وارد بر گلایدر در حوضچهی کشش مورد بررسی قرار گرفته، سپس با تعریف سرعت پرتاب، زاویه حمله و زاویهی بالهها بهعنوان متغیرهای اصلی، در قالب یک مطالعهی تئوری، ضمن ارزیابی دینامیک حرکت، شرایط بهینهی عملکردی گلایدر با استفاده از روش بهینهسازی فرا ابتکاری مورد ارزیابی قرار گرفت. در مطالعهی تجربی، پس از ارزیابی عدم قطعیت و اطمینان از عملکرد سامانهی اندازهگیری، نتایج در بازهی تغییرات هر یک از پارامترها استخراج شدند. پس از پردازش نهایی دادههای تجربی، ابتدا نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر گلایدر بهدستآمده، سپس مقادیر ضرایب درگ، لیفت و گشتاور برحسب زاویههای باله در سرعتها و زوایای حملهی مختلف محاسبه شده است. در مقایسه با دماغهی کروی، با ارزیابی عملکرد دماغهها در بازهی سرعت 2/0 تا 1 متر بر ثانیه و زوایای حمله 15- تا 15+، نسبت لیفت به درگ دماغه بیضوی از 2 تا 18 درصد و دماغه مخروطی از 5 تا 20 درصد افزایش یافته است. تحلیلهای دینامیکی نشان میدهند که گلایدر با دماغه مخروطی، بیشترین پیشروی را در راستای افقی داراست و کمترین پیشروی هم مربوط به گلایدر با دماغه بیضوی میباشد. این روند در بیشترین عمق عملیاتی نیز مشهود است؛ بهگونهای که بیشترین عمق عملیاتی مربوط به گلایدر با نصب دماغه بیضوی و کمترین عمق عملیاتی مربوط به گلایدر با دماغه کروی میباشد؛ درنهایت مشخص شد، میزان کارآیی گلایدر با نصب دماغه مخروطی در مقایسه با دماغههای دیگر بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گلایدر دریایی، دماغه متغیر، تست کشش، ضرایب هیدرودینامیکی، تحلیل عدم قطعیت،
عنوان انگلیسی
Experimental analysis on hydrodynamic coefficients of an underwater glider with spherical nose for dynamic modeling and motion simulation
چکیده انگلیسی مقاله
The main aims of this study are to investigate the hydrodynamic performance of an autonomous underwater vehicle (AUV), calculate its hydrodynamic coefficients, and consider the flow characteristics of underwater bodies. In addition, three important parts of the SUBOFF bare hull, namely the main body, nose, and tail, are modified and redesigned to improve its hydrodynamic performance. A three-dimensional (3D) simulation is carried out using the computational fluid dynamics (CFD) method. To simulate turbulence, the k–ω shear stress transport (SST) model is employed, due to its good prediction capability at reasonable computational cost. Considering the effects of the length-to-diameter ratio (LTDR) and the nose and tail shapes on the hydrodynamic coefficients, it is concluded that a hull shape with bullet nose and sharp tail with LTDR equal to 7.14 performs better than the SUBOFF model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
گلایدر دریایی, دماغه متغیر, تست کشش, ضرایب هیدرودینامیکی, تحلیل عدم قطعیت
نویسندگان مقاله
کامبیز دیوسالار |
استادیار مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
ایمان عباسپور |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
عباس زارع نژاد اشکذری |
دانشیار مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر
نشانی اینترنتی
http://navy.iranjournals.ir/article_247846_c5e4d2b5bc8b8c8886b346b1b1ebfe7c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات