این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۱۵، شماره ۳۸، صفحات ۲۱-۳۷
عنوان فارسی
تبیین شیوه تمرینی فضاساز/بدنمند در تئاترهای بدنمحور بر اساس آرای مرلوپونتی
چکیده فارسی مقاله
تئاتر بدنمحور گونهای از تئاتر است که در آن بدن و ادراک بدنی بازیگران بهعنوان شاخص اصلی اجرا محسوب میشود و داستان و درونمایهی اثر از طریق حرکات فیزیکی و کنشهای بدنی بازیگران روایت میشود. در طی سالهای اخیر مطالعات بینارشتهای در تدوین نظریههای پیشرو تئاتری نقش بهسزایی ایفا کردهاند و موجب شکلگیری مباحث جدید و متنوع در مطالعات تئاتری شدهاند؛ ازاینرو نقش مطالعات بینارشتهای در تدوین و شکلگیری نظریههای نوین اجرایی تئاتر غیرقابلانکار است. یکی از مهمترین رویکردهای فلسفی که مورد اقبال تئوریسینهای هنرهای اجرایی و مطالعات تئاتری قرارگرفته رویکرد «پدیدارشناسی تئاتر» متأثر از رویکرد فلسفی مرلوپونتی است. در این مقاله به درهمتنیدگی فلسفه و عمل تأکید میشود که چگونه میتوان زمینهی مشترک و پتانسیلی جدید برای درک فرایندهای تمرینی در تئاترهای بدنمحور بهوجود آورد و در این حوزه، میتوان رویکرد مفهومی جدیدی را برای درک مفهوم بدنمندی در فرایند تمرین تئاتری مبتنی بر شیوهی تمرینی فضاساز/بدنمند ایجاد کرد. هدف این مقاله تبیین عناصر و ویژگیهای شیوهی تمرینی فضاساز/بدنمند مبتنیبر مفاهیم پدیدارشناسی مرلوپونتی است. این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اینترنتی، درصدد پاسخ به این سؤال است که چگونه میتوان بر اساس مفاهیم پدیدارشناسی مرلوپونتی بستری مناسب برای مطالعه، تبیین و تحلیل پدیدارشناسانه شیوهی تمرینی فضاساز/بدنمند در تئاترهای بدنمحور فراهم آورد؟ براساس رویکرد پدیدارشناسی و آرای مرلوپونتی، نتیجهی بهدستآمده نمایانگر این است که در شیوهی تمرینی فضاساز/بدنمند بدن «بازیگرـاجراگران» بهعنوان عنصر قالب و بستر اصلی فرایند خلق رویدادها در فرایند تمرین نقش اساسی را ایفا میکند. این شیوهی تمرینی با تأکید بر مفهوم «بازیگرـاجراگر» و مفهوم «بازتاب بدنمند» روشی برای فرایند تمرین بدنمند پیشنهاد میدهد که مبتنیبر شاخصههای همچون «تجربه بدنمند بازیگرـاجراگران در فرایند تمرین»، «درهمتنیدگی منـدیگری با یکدیگر در جایگاه سوژهـابژه در جهان زیسته تمرین»، «ادراک بدنمند مشارکتکنندگان با تمامی اجزا و عناصر و اشیاء موجود در فضا/محیط تمرین» و «ادراک بدنمند/حسی اجراگران در مواجهه با جهانی که با آن در تعامل هستند» به اکتشاف مجدد فضا/محیط تمرین تأکید میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مرلوپونتی، بدنـذهن، تمرین بدنمند، بازیگرـاجراگر، بازتاب بدنمند، فرایندهای تمرینی فضاساز/بدنمند،
عنوان انگلیسی
Explaining Embodied/ Space-making Rehearsal Processes of Body-Centered Performances Based on Merleau-Ponty's Ideas
چکیده انگلیسی مقاله
The theorizing process in the field of bodily exercise processes is significantly based on Merleau-Ponty's concept of corporeality and sensory perception of the rehearsal process as a bodily function. In order to reach the body's understanding of the rehearsal process, it is not only necessary to explain the body in terms of philosophical paradigms, but it is also necessary to explain the characteristics of Embodied/ Space- making rehearsal processes based on Merleau-Ponty's ideas. In this article, the intertwining of philosophy and practice is emphasized in order to understand how a common ground and a new potential for understanding the training processes in body-oriented performances can be achieved, and in this field, a new conceptual approach can be used to understand the concept of physicality in the rehearsal process based on the training method. The purpose of this article is to explain the elements and characteristics of an Embodied/Space- making rehearsal method based on the concepts of Merleau-Ponty's phenomenology. This article, with a descriptive-analytical method and using library and internet resources, tries to answer the question of how, based on Merleau-Ponty's concepts of phenomenology, a suitable context can be found for the study, explanation and phenomenological analysis of the practice of creating space. Based on the phenomenological approach and Merleau-Ponty's ideas, the obtained result shows that in the training method of an Embodied/ Space- making rehearsal, the body of the "actor-performers" plays an essential role as an element of the template and the main platform of the process of creating events in the training process. This method of training by emphasizing the concept of "actor-performer" and the concept of "embodied reflection" suggests a method for the process of embodied training based on indicators such as "the embodied experience of actors-performers in the process of training", "the interweaving of self-other with each other in the position of subject-object in the lived world of training" ,"the bodily perception of the participants with all the components and elements and objects in the space/ rehearsal environment" and "the bodily/ sensory perception of the performers in the face of the world with which they interact" and highlights the rediscovery of the space/ rehearsal environment. In this situation, the actors-performers enter a state of being/ doing at that moment and continuously adjust themselves to the changes in the space/ rehearsal environment. This method creates countless expansion and diversity in the process of creating events that can be examined and analyzed based on phenomenology and Merleau-Ponty's terms.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مرلوپونتی, بدنـذهن, تمرین بدنمند, بازیگرـاجراگر, بازتاب بدنمند, فرایندهای تمرینی فضاساز/بدنمند
نویسندگان مقاله
رضا عباسی |
دانشجوی دکترا پژوهش هنر/ دانشگاه نربیت مدرس
مهدی حامد سقایان |
استادیاردانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران، شهر تهران
علی اصغر فهیمی فر |
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1339_cca375c6d5991cf450152d2d6e3c27cc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات