این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۵-۴۰
عنوان فارسی
اثر شیر مادر بر قوای عقلی در یک همگروه از متولدین
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : تغذیه با شیر مادر یکی از تعیین کننده های بهداشتی بسیار حساس و با اهمیت در دوران نوزادی و کودکی می باشد؛ زیرا که دراین دوران دو عامل رشد فیزیکی و تماس متقابل بین مادر و کودک می توانند قوای عقلی در دوران بزرگسالی رابرنامه ریزی نمایند. در این مطالعه هدف اصلی بررسی چگونگی حضور وماندگاری اثرتغذیه و رشد در اوان زندگی بر توانایی های عقلی در دوران بعدی زندگی بوده است.روش کار: به منظور نشان دادن ارتباط بلند مدت فوق، یک تحقیق از نوع همگروهی توصیفی صورت گرفته است که در آن 5362 نوزاد متولد شده در یک هفته بین سوم تا نهم مارچ سال 1946 در انگلستان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری طبقه بندی شده بر اساس کلاس اجتماعی خانواده ها انتخاب گردیده است. داده های افراد همگروه در دوره های سنی 2، 8، 11، 15، 26، و 43 سالگی جمع آوری شده اند.این مطالعه بین سالهای 1384 و 1385در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و با به کارگیری مدلهای آماری برای دستگاهی از روابط با ساختار خطی که در نرم افزارLISREL 8-12 وجود دارد انجام شده که در آن اثر شیر مادر بر نمرات توانایی عقلی در مقاطع سنی مذکور ردیابی شده است.نتایج: یافته های توصیفی این مطالعه آشکار کرد که افراد با وزن تولد طبیعی 3500 گرم یا بیشتر در سنین پایین تری راه رفتن، حرف زدن، ایستادن، و نشستن را انجام داده اند. همچنین الگوی تغییرات در نمرات آزمون عقلی در طول حیات افراد همگروه متفاوت بوده است؛ به گونه ای که نتایج آنالیز واریانس نشان داد که پس از تعدیل برای اثر متغیرهای جنس، کلاس اجتماعی، و سنین حرف زدن یا راه رفتن ملاحظه می گردد که افرادی که با شیر مادر تغذیه شده اند در سنین 8 و 15 سالگی دارای میانگین نمرات بالاتری هم در آزمونهای شفاهی و هم درآزمون های غیر شفاهی بوده اند.یافته های آنالیز مسیری نشان داد که تغذیه با شیر مادر و وزن تولد، دو تعیین کننده می باشند که به همراه یکدیگر می توانند تاثیرات تغذیه ای و روحی، بخاطر تماس با مادر، بر قوای ذهنی داشته و در برنامه ریزی آن در دوران 2، 8، 11، 15، 26، و 43 سالگی نقش داشته باشند. به طوریکه اثر بجای مانده شیر مادر بر قوای عقلی در زمان کودکی ممکن است در سنین بزرگسالی خود را به طورمستقیم یا غیرمستقیم ظاهر کند. به عنوان مثال ضرایب استاندارد شده آنالیز مسیری که به ترتیب بیانگر میزان اثرشیر مادر برمتوسط سنین حرف زدن یا راه رفتن ، سپس اثر این سنین بر میانگین نمرات شفاهی در سنین 8 تا 15 سالگی، و به دنبال آن اثر این نمرات بر میانگین نمره آزمون عقلی در 26 سالگی، و در انتها تاثیر این نمره بر میانگین نمرات آزمون های حافظه و بینایی در سن 43 سالگی به همراه خطای معیار آنها برای زنان این همگروه به ترتیب ازچپ براست(04/0 = se) 10/0 ، (05/0 = se) 71/0 ، (02/0 = se) 05/0- ، (02/0 = se) 12/0- و در مردان همگروه به ترتیب(06/0=se) 13/0 ، (06/0=se) 75/0 ، (01/0=se) 07/0- ، (02/0=se) 01/0- برآورد شده اند.نتیجه گیری: یافته های این مطالعه با نشان دادن روابط معنی دار بین عمل بعضی ازتعیین کننده ها که در آغاز زندگی فعال می شوند با قوای عقلی در بزرگسالی این نتیجه گیری را ایجاب می کند که در بررسی های طولی همگروهی که نحوه عمل ذهن مطالعه می شود باید به اثر تغذیه در دوران نوزادی و کودکی توجه ویژه معطوف داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیر مادر،قوای عقلی،آنالیز مسیری
عنوان انگلیسی
The effect of breast-feeding on cognitive performance in a birth cohort
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Breastfeeding is one of the most important health determinants in infancy and childhood: physical growth and mother-child bonding in this period are two factors that program cognitive ability in later life. The main aim of this study was to examine the long-term effects of breastfeeding on subsequent cognitive performance. Material and Methods: A cohort of 5362 births registered over a period of one week in March, 1946 was selected by stratified sampling, based on the subjects' social class. We collected data for ages 2, 8, 11, 15, 26, and 46 years, and these data were analyzed in 2004-2005 at the school of public health, Tehran. Linear structural equation models were fitted to the data by LISREL 8.12 software in order to find path models.Results: Descriptive findings showed that children weighing ≥3500 grams at birth acquired the ability to walk, talk, stand, and sit earlier than others. Also, subgroups within the cohort showed different patterns of change in their cognitive scores. Analysis of variance revealed that after adjustment for sex, social class, age of talking, and age of walking breastfed children still had higher means of verbal and nonverbal scores at ages 8 and 15 compared to never-breastfed children. Path analysis indicated that breastfeeding and birth weight could program later-life cognitive performance directly or indirectly through the ages of 2, 8, 11, 15, 26, and 43 years. For instance, path coefficients from breastfeeding to ages of talking and walking, to 8-15 verbal scores, to 26-year cognitive scores, and then to memory and visual scores at age 43 were estimated -for females and males, respectively- and form left o the right as follows: -0.12 (se=0.02), -0.05 (se=0.02), 0.71 (se=.05), 0.10 (se=0.04) for women -0.01 (se=0.02), -0.07 (se=0.01), 0.75 (se=0.06), 0.13 (se=0.06) for men.Conclusion: There are significant relationships between some early life determinants and later cognitive performance we conclude that in longitudinal studies of later life abilities, early-life nutrition and birth weight should be incorporated in the path analysis of aging.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive Performance
نویسندگان مقاله
عباس رحیمی فروشانی | a rahimi foroushani
کاظم محمد | k mohammad
محمود محمودی | m mahmoodi
فریدون سیاسی | f siasi
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-173&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات