این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۱۴
عنوان فارسی
بررسی اثر الگوی میدان شارش بر روی عملکرد پیلهای سوختی پلیمری با استفاده از مدل فشرده
چکیده فارسی مقاله
با وجود پیشرفتهای قابل ملاحظهای که در دهه گذشته در مورد بهبود عملکرد، افزایش عمر و کاهش قیمت پیل سوختی پلیمری به دست آمده است یکی از مهمترین عوامل در کاهش طول عمر پیل سوختی پخش غیر یکنواخت جریان در سطح غشاء است. از آنجایی که میدان شارش نقش تعیین کنندهای در پخش واکنشگرها و انتقال آب و متعاقب آن پخش جریان دارد، از این رو، در مطالعهی حاضر یک طرح میدان شارش مارپیچ ساده و دو طرح میدان شارش کاهشی از طریق مدل تقسیم شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دادند الگوی کاهشی سبب افزایش عملکرد پیل سوختی میشود. برای تک سل، در الگوهای متفاوت مارپیچ کاهشی با تغییر پارامترهایی از قبیل؛ عمق، ریب سل و همچنین پهنای سل شبیهسازیها تکرار شد. نتایج حاکی از آن است که در هر نسبت ریب به کانالی یک عمق بهینه وجود خواهد داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیل سوختی پلیمری، میدان شارش، مدل فشرده،
عنوان انگلیسی
Investigating of the effect of flow field pattern on polymer membrane fuel cell performance using lumped method
چکیده انگلیسی مقاله
Despite the remarkable progress that has been made in the last decade in improving the performance, increasing the life and reducing the price of the polymer fuel cell, one of the most important factors in reducing the life of the fuel cell is the non-uniform distribution of current on the membrane surface. Since the flow field has a decisive role in the distribution of reactants and water transfer and subsequent flow distribution, therefore, in the present study, a simple spiral flow field design and two decreasing flow field designs have been investigated through the split model. The results showed that the decreasing pattern increases the performance of the fuel cell. For single cells, in different patterns of decreasing spiral by changing parameters such as; The depth, tube rib and tube width of the simulations were repeated. In other words, the results show that there will be an optimal depth in each rib-to-channel ratio.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیل سوختی پلیمری, میدان شارش, مدل فشرده
نویسندگان مقاله
قدیر اسماعیلی |
استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل، آمل، ایران
هادی گاوزن گلوگاه |
دانش آموختهی کارشناسی ارشد، مهندسی سیستمهای انرژی، دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل، آمل، ایران
مجید اسحق نیموری |
دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل، آمل، ایران
هادی بهکار |
دانش آموختهی کارشناسی ارشد، مهندسی سیستمهای انرژی، دانشگاه تخصصی فناوریهای نوین آمل، آمل، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_247936_e905a2d240816e8b92f5832daf21153a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات