این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۸۲، صفحات ۸۸-۱۰۱

عنوان فارسی تعیین اثربخشی بازی‌های زبانی-کلامی بر کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، بازداری و دقت تمرکز بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان دیرآموز
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: عملکرد خواندن از موضوع های مهم یادگیری در دانش آموزان است که می تواند در سایر جنبه ها و موضوع ها
یادگیری و آموزشی تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی های زبانی _کلامی بر کارکرد های اجرایی حافظه
کاری ، بازداری و دقت و تمرکز در عملکرد خواندن در دانش آموزان دیرآموز بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل
دانش آموزان دیرآموز پسر و دختر پایه اول مقطع ابتدایی آموزش وپرورش شهر یزد بودند که در سال تحصیلی ١٤٠٢ در مدارس
دولتی به تحصیل اشتغال داشتند. تعداد ٣٠ دانش آموز دیرآموز واجد شرایط به صورت هدفمند با تأئید متخصصان مرکز اختلال
یادگیری و روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و در 2 گروه ١۵ نفری آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری
داده ها شامل سیاهه ی تشخیص نا رساخوانی نما ) کرمی_نوری و مرادی ، 1384 (، آزمون کارکرد اجرایی بریف )جیویا، 2000 ( و
آزمون هوش وکسلر 4 ) ۲۰۰۳( بود. آموزش بازی های زبانی _کلامی بر کارکرد های اجرایی، حافظه کاری، بازداری و دقت، تمرکز طی
١6 جلسه 60 دقیقه ای به صورت هفته ای 3 بار برای شرکت کنندگان گروه آزمایشی قبل و بعد مداخله پیش و پس آزمون اجرا
شد، برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از نرم افزار spss ٢٣ و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیر برای تحلیل داده ها استفاده شد.
مقادیر احتمال کمتر از ) ٠۵ / ٠( از نظر آماری معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها: نتایج نشان داد، پس از حذف اثر پیش آزمون، تفاوت بین میانگین نمرات گروه آزمایشی و گروه گواه در پس آزمون
در متغیر حافظه کاری ) 001 / p>0 ( ، دقت و تمرکز ) 001 / p=0 ( و بازداری ) 001 / p>0 ( معنادار بود همچنین تفاوت بین میانگین
نمرات پس آزمون گروه آزمایشی و گروه گواه در مؤلفه های عملکرد خواندن معنادار بود ) 001 / .)p>0
* Email: marzyah583@yahoo.com
● تاریخ دریافت: 25 / 11 / ● 1402 تاریخ انتشار: مهر و آبان ● 1403 نوع مقاله: پژوهشی ● صفحات 88 - 101
تعیین اثربخشی بازی های زبانی _کلامی بر کارکر دهای اجرایی، حافظه کاری، بازداری و دقت تمرکز بر عملکرد خواندن دانش آموزان دیرآموز
89 سال بیس ت و چهارم، شماره 4  پیاپی 182
مهر و آبان 1403
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد، علائم نگارشی بازی های زبانی _کلامی مؤثر بر کارکرد های اجرایی و موجب بهبود
در عملکرد خواندن دانش آموزان دیر آموز می شود و می توان از این علائم نگارشی به عنوان روش مداخله ای مؤثر سود جست.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش بازی های زبانی _کلامی، بازداری، حافظه کاری، دانش آموزان دیرآموز، دقت و تمرکز، عملکرد خواندن

عنوان انگلیسی Determining the effectiveness of verbal-linguistic games on the executive functions of working memory, inhibition and reading concentration accuracy of late learning students
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background & Objective: reading performance is one of the important subjects of learning in students,
which can be effective in other aspects and subjects. The purpose of the present study was to determine
the effectiveness of language-verbal games on the executive functions of working memory, inhibition, and
accuracy and concentration in reading performance in late learning students.
Method: The present research was based on a semi-experimental method and a pre-test-post-test design
with a control group. The statistical population of the research included late learning boys and girls of the first
grade of primary education available in Yazd city, who were studying in government schools in the academic
year of 1402. The number of late learning students was 30 qualified volunteers with the approval of learning
disorder center specialists and available sampling method and placed in two groups of 15 experimental and
control subjects. The data collection tool included the checklist for diagnosing dyslexia (Karmi-Nouri and
Moradi, 2014), the brief test (Jioya, 2000) and the fourth intelligence test (Wechsler, 2003). The training of
language-verbal games on executive functions, working memory, inhibition and accuracy, concentration
during 16 60-minute sessions three times a week for the participants of the experimental group before and
after the pre- and post-test intervention, to analyze the information from the 23 spss software and from
Multivariate analysis of covariance test was used to analyze the data.. Probability values less than (0.05)
were considered statistically significant.
Results: The results showed that, after removing the effect of the pre-test, the difference between the
average scores of the experimental group and the control group in the post-test in working memory variable
(p < 0.001), accuracy and concentration (p = 0.001) and inhibition (p <0.001) was significant. Also, the
difference between the mean post-test scores of the experimental group and the control group in reading
performance components was significant (p<0.001).
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Accuracy and concentration, Inhibition, Late learning students, Reading performance, Teaching verbal language games, working memory

نویسندگان مقاله مرضیه زینی | marzyah Zeini
Cultural
فرهنگی

پرویز شریفی درامدی | parviz sarifi
فرهنگی

محمد دستجردی | mohmmad dastjerdi
Cultural
فرهنگی

محمد عسگری | mohmmad asghari
Cultural
فرهنگی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-831-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشکلات یادگیری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات