این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۱۴۰-۱۶۴

عنوان فارسی مصورسازی مطالعات نوظهور و ترسیم نقشه علمی پژوهش‌های مرتبط با انطباق آموزش عالی و صنعت نسل چهارم
چکیده فارسی مقاله هدف: حوزه‌ی آموزش عالی و صنعت نسل چهارم به‌عنوان یکی از حوزه‌های شاخص توسعه در جهان که  در حوزه‌ی علم‌سنجی کمتر به آن پرداخته‌شده است، ازاین‌رو، این پژوهش باهدف ترسیم نقشه‌ی حوزه‌ی آموزش عالی و صنعت نسل چهارم تحلیل همایندی واژگان که بر اساس مدارک نمایه شده در نمایه استنادی وب‌آوساینس در کشورهای منتخب در طی سال‌های 2011 تا 2022شکل‌گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی و با استفاده از تکنیک علم‌سنجی و فن تحلیل همایندی واژگان انجام گردیده است. در این مطالعه، 14780 عنوان مقاله از پایگاه وب‌آو‌ساینسبررسی شدند. ابزار گردآوری داده‌ها سیستم جستجوی پایگاه وب‌آو‌ساینس است. تحلیل داده‌ها با سیستم تحلیل نتایج وب‌آو‌ساینس و نرم‌افزار سایت‌اسپیس انجام شد.
یافته‌ها: بیشتر تولیدات این حوزه متعلق به کشور ایتالیا و به زبان انگلیسی هستند. اینترنت اشیاء، امنیت سایبری، داده‌های بزرگ، آموزش 4.0، کیفیت 4.0، فضای ابری و واقعیت افزوده از واژگان پرکاربرد و مباحث موضوعی داغ این حوزه هستند
نتیجه‌گیری: روند رو به رشد این حوزه باعث گردیده است که حوزه‌های موضوعی متفاوت درزمینه‌ی آموزش عالی و صنعت نسل چهارم وارد شوند. با توجه به پربسامد بودن دیجیتالی شدن در این حوزه، می‌توان به اهمیت دیجیتال و اینترنت اشیاء پی برد؛ زیرا با استفاده از اینترنت  می‌توان بسیاری مهارت‌ها را ارتقا داد. این مطالعه می‌تواند به پژوهشگران آموزش عالی دریافتن حوزه‌های نوظهور پژوهشی رابطه آموزش عالی و صنعت نسل چهارم کمک نماید. در پایان این مطالعه نشان داد که مؤلفه‌های اصلی انقلاب صنعتی نسل چهارم  کدامند و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی چگونه می‌توانند در توسعه شایستگی‌ها و ایجاد مهارت‌ها در دانشجویان سرمایه‌گذاری نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی،صنعت نسل چهارم،علم‌سنجی،سایت‌اسپیس،مرور نظام‌مند،

عنوان انگلیسی Visualizing the Emerging Studies and Scientific Mapping of Research Related to the Adaptation of Higher Education and Industry4.0
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The field of higher education and industry 4.0 is one of the key areas of development in the world that has been less addressed in the field of Scientometrics. Therefore, this research aims to draw a scientific mapping of the field of higher education and industry 4.0, analyzing the synonymy of words indexed based on documents. It has been formed in the citation profile of the web of science-selected countries from the years 2011 to 2022.
Methods: This research is descriptive and has been carried out using the scientometric technique and the technique of vocabulary homogeneity analysis. In this study, 14,780 article titles were reviewed from the Web of Science database. The data collection tool is the search system of the Web of Science database. Data analysis was done with the web-science results analysis system and site pace software.
Results: Most of the productions in this area belong to Italy and are in English. Internet of things, cyber security, big data, education 4.0, quality 4.0, cloud space, and augmented reality are some of the most used terms and hot topics in this field.
Conclusion: The growing trend in this field has led to the introduction of different subject areas in the field of higher education and Industry 4.0. Considering the high frequency of digitization in this field, we can understand the importance of digital and the Internet of Things; Because many skills can be improved by using the Internet. This study can help higher education researchers in finding emerging research areas of the relationship between higher education and industry 4. At the end this study, it showed what are the main components of the 4th industrial revolution and how universities and higher education centers can invest in developing students’ competencies and creating skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی,صنعت نسل چهارم,علم‌سنجی,سایت‌اسپیس,مرور نظام‌مند

نویسندگان مقاله مصیب بامری |
دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

قاسم سلیمی |
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز. شیراز، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_718508_fbf609eec45553cfadba59b97e6754a7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات