این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تغییرات ریتمیک کرشمه در پیشدرآمدهای درویشخان
چکیده فارسی مقاله
در پژوهش حاضر چگونگی استفاده از گوشه کرشمه بهعنوان مهمترین دورِ ریتمیک موجود در موسیقی کلاسیک ایرانی در پیشدرآمدهای درویشخان که از بنیانگذاران ژانر پیشدرآمد در موسیقی ایرانی شناخته میشود بررسی شده است. به این منظور روشهای ایجاد دگره ریتمیک در کرشمههای ردیف مورد بررسی قرار گرفته و با روشهایی که درویشخان در ساختن پیشدرآمد از کرشمه استفاده کرده مقایسه شدهاند. این پژوهش که بهطور کلی برپایه تحقیقات کتابخانهای و گردآوری منابع نوشتاری و صوتی انجام شده علاوه بر اینکه نشان میدهد کرشمه یکی از عوامل مهمِ سازنده ساختار ریتمیکِ نخستین پیشدرآمدهای ساختهشده در موسیقی کلاسیک ایرانی است روشهای بهکاررفته در ایجاد تنوع و دگره نیز در ردیف و پیشدرآمدهای مذکور مشابهاند. این روشها بهطورکلی با تغییر در افزایش یا کاهشِ تعداد یا دیرش نغمات و سکوتها در تکرارهای پیاپیِ کرشمه شکل میگیرند. تفاوت عمده نحوه استفاده از این روشها در پیشدرآمدهای درویشخان عدم استفاده از دو روش افزایش و کاهشِ دیرشِ نغمات به دلیل ملاحظات متریک است. همچنین در این پیشدرآمدها برای حفظِ ثباتِ متر استفاده از روشهای افزایش و کاهشِ تعدادِ نغمات، کاهش یافته و روشهای تجمیع و تقسیم نغمات و جایگزینیِ نغمه و سکوت بیشتر به کاررفتهاند. شناخت و بهرهگیری از روشهای مذکور که بخشی از شیوههای آفرینش در موسیقی کلاسیک ایرانی را نشان میدهند میتواند دستمایهای برای ساخت پیشدرآمدهای امروزی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کرشمه،پیشدرآمد،درویشخان،دگره،دُور ریتمیک،
عنوان انگلیسی
Rhythmic Variations of Kereshmeh in Pishdaramad’s of Darvish-Khan
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, the method of using the
Kereshmeh
gusheh
as the most important and widely used rhythmic cycle in Iranian classical music in the
pishdaramads
made by
Gholamhossein Darvish
, who is known as the inventor or one of the inventors of the
pishdaramad
genre in Iranian music, has been investigated. For this purpose, the methods of creating variety and creating rhythmic differences in
Kereshmeh
in various interpretations of the
radifs
have been studied and compared with the methods used by
Darvish-Khan
in making
pishdaramad
of Kereshmeh. Through the investigation of audio and written sources of Darvish Khan's works, it was found that there are seven pishdaramads from him, of which the rhythmic pattern of
Kereshmeh
is used in five of the
pishdaramads
. In four pieces out of these five preludes, the rhythmic pattern of
Kereshmeh
forms the main rhythmic structure and they are presented with various changes from the beginning to the end. In this article, these four
pishdarmads
have been examined, which are described in order as follows: 1.
Mahur
2.
Shushtari
3.
Abuata
4.
Abuata
(second). The result of this study and comparison shows that
Kereshmeh
is one of the important constructive and generative factors in the rhythmic structure of the first preludes made in Iranian classical music. The known methods are divided into seven parts: 1. increasing the number of tones or rests; 2. reducing the number of tones or rests 3. increasing the duration of tones or rests; 4. reducing the duration of tones or rests; 5. Dividing the duration of tones or rests; 6. combining the duration of tones or rests; and 7. substitution of tones and rests. These methods are generally formed by increasing or decreasing the number of tones or rests, increasing or decreasing the duration of tones and rests, as well as replacing rests and tones in successive repetitions of the presentation of the rhythmic cycle of
Kereshmeh
. The main difference in the way these methods are used in
Darvish Khan's
pishdaramads
is not using two methods of increasing the duration of tones and decreasing the duration of tones due to metrical considerations. Also, in these advances, to maintain the stability of the meter and prevent many changes in their metric structure, the use of methods of increasing and decreasing the number of notes has been reduced, and the methods of combining the duration of notes and dividing the duration of tones and replacing the tone and rests have been used more. Using the methods of increasing or decreasing the number of tones in this writing have been done only by removing or adding the part of the
fa’alaton
or
mafa’elon
in the rhythmic structure of
Kereshmeh
. Recognizing and using the mentioned methods that show some of the ways of composition in Iranian classical music can be a tool for making today's advances; also, the study of how to use other rhythmic cycle such as
Masnavi
in other genres of percussive pieces such as
reng
will complement this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کرشمه,پیشدرآمد,درویشخان,دگره,دُور ریتمیک
نویسندگان مقاله
محمدرضا زینعلی |
عضو هئیت علمی گروه نوازندگی ساز جهانی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.
هوتن شرفبیانی |
کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfadram.ut.ac.ir/article_98066_3dfb72fac4bd4b1a8033672c328e12b2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات