این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی نقش حرمت خود و خودتنظیمی هیجان در پیش‌بینی تعلل‌ورزی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان به دلایل مختلفی همواره در معرض تعلل­ورزی تحصیلی قرار دارند در این بین نقش عواطف، حرمت خود و توانایی در تنظیم هیجان حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین پیش بینی تعلل­ورزی تحصیلی براساس حرمت خود و تنظیم هیجان در دانشجویان بود.
روش: در این مطالعه مقطعی تعداد 150 دانشجوی پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1397 حضور داشتند که پس از انتخاب به روش نمونه­گیری­گیری تصادفی به پرسشنامه­های تعلل­ورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، حرمت خود روزنبرگ (1989) و تنظیم هیجانی گروس و جان (2003) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد بین نمره تعلل­ورزی تحصیلی با حرمت خود، نمره کل تنظیم هیجان و خرده مقیاس­های بازداری شناختی و ارزیابی مجدد شناختی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای بازداری شناختی و حرمت خود در مجموع 33 درصد از تغییرات تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان را پیش بینی می­کنند.
نتیجه­گیری: بر این اساس می­توان نتیجه گرفت که حرمت خود و تنظیم هیجان با تعلل­ورزی تحصیلی دانشجویان رابطه داشته و قادر به پیش بینی معنی­دار آن هستند. با توجه به یافته‌ها، بهبود تنظیم هیجان و حرمت خود می‌توانند امر پیشگیری از تعلل­ورزی را تسهیل نمایند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال کاری تحصیلی، حرمت خود، تنظیم هیجان، دانشجویان

عنوان انگلیسی The role of self-esteem and emotion regulation in predicting student,s academic procrastination
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students are always subject to academic neglect for various reasons. Meanwhile, the role of emotions, self-esteem and ability to regulate excitement is important. The aim of this study was to determine the prediction of academic procrastination on the basis of self-esteem and emotion regulation in students.
Method: In this cross-sectional study, 150 male students residing in the dormitory of Qazvin University of Medical Sciences in 2018 participated in this study. They were selected by random sampling method in Solomon and Rothblum (1984) educational oversight questionnaires, Rosenberg self-esteem (1989) and the emotional regulation of Gross and John (2003). The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple stepwise regression tests.
Results: The results showed that there is a negative and significant relationship between self-esteem, total score of emotion regulation and cognitive restraint and cognitive re-evaluation subscales (P <0.001). The results of regression analysis also showed that cognitive restraint and self-esteem variables predict a total of 33% of the student's academic procrastination changes.
Conclusion: Accordingly, it can be concluded that self-esteem and emotional regulation are related to student's academic procrastination and can predict it meaningfully. Regarding the findings, improving their emotion regulation and self-esteem can facilitate the prevention of procrastination.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic procrastination, self-esteem, emotional regulation, Students

نویسندگان مقاله بهمن اکبری | Bahman Akbari
Rasht Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی رشت

گیتا علی پور | Gita Alipour
Rasht Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی رشت

اسماعیل یوسف پور کرباسدهی | Ismail Yousefpour Karbasdehi
Rasht Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی رشت

بهاره شاه علیزادگان | Bahareh Shah Alizadegan
Rasht Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی رشت


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1970-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات