این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۳۳-۴۳

عنوان فارسی شناسایی مدل مفهومیِ تفکر طراحی در آموزش علوم پایه با استفاده از رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دروس علوم پایه در برنامه ­درسیِ رشته ­های علوم پزشکی جایگاه ویژه ­ای دارد. در این راستا لازم است تغییرات کارآمدی در رویکردهای آموزشیِ مرتبط با این دروس ایجاد شود. هدف پژوهش حاضر تعیین مولفه‌های رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه به کمک فراترکیب است.
روش کار: روش پژوهش در این مطالعه فراترکیب است که با استفاده از رویکرد 7 مرحله­ ای سندولسکی و باروسو تدوین شده است. جامعه آماری، شامل تمامی پژوهش­های مرتبط با موضوع از سال 2012 تا 2021 هستند که از پایگاه­ های نشریات انگلیسی به صورت نظام­ مند، با استفاده از کلیدواژه­ هایDesign thinking and Science  Design thinking and Pedagogy, Design thinking and Basic Sciences, وDesign thinking and Education  جستجو گردید و با رعایت معیارهای ورود و خروج، مورد بررسی قرار گرفته و از مجموع 128 پژوهشِ­ شناسایی شده، تعداد 8 سند با روش کدگذاری سه ­مرحله­ ای کوربین و اشتراوس مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
یافته ­ها: مهم­ترین مولفه­ های رویکرد تفکر طراحی در آموزش علوم پایه را می­ توان در قالب مدلی با 5 مقوله اصلی، 11 مقوله و 37 مفهوم تدوین نمود که مقوله­ های اصلی شامل ویژگی­های عاطفی، یادگیری، شناختی، اجتماعی و بازدارندگی می­ باشند.
نتیجه‌گیری: انتظار می­ رود یافته­ های این پژوهش جهت استفاده­ی برنامه­ ریزان آموزش پزشکی در راستای سازماندهی فرایند آموزشِ دروس علوم پایه مورد بهره­ برداری قرار گیرد و اصول آموزشی با توجه به ظرفیت رویکرد تفکر طراحی، تدوین گردد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی، مدل مفهومی، آموزش، فراترکیب

عنوان انگلیسی Identifying the Conceptual Model of Design Thinking in Basic Science Education using a Meta Synthesis Approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Basic science courses have a special place on the curriculum of medical sciences. It is necessary to make effective changes in the educational approaches related to these courses. Accordingly, the purpose of this study is to determine the components of design thinking in basic science education using a meta synthesis approach.
Methods: The research method in this study is meta-synthesis, which was compiled using the 7-step approach of Sandelowski and Barroso. The statistical population includes all the researches related to the subject from 2012 to 2021, which were systematically searched from the databases of english publications, using the keywords: Design thinking and Sciences, Design thinking and Pedagogy, Design thinking and Basic Sciences, Design thinking and Education, and by observing the entry and exit criteria, was examined and out of the total of 128 researches identified, 8 documents were analyzed with Corbins and Strauss three-step coding method.
Result: The most important components of design thinking approach in basic science education can be compiled in the form of a model with 5 main categories, 11 categories and 37 concepts, which main categories include emotional, learning, cognitive, social and deterrence characteristics.
Conclusion: It is expected that the findings of this study will be used for medical education planners in order to organize the teaching process of basic science courses and the educational principles will be developed according to the capacity of the design thinking approach.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Design,Conceptual model , Education, Meta-synthesis

نویسندگان مقاله الهه کشاورز | Elahe Keshavarz
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

فاطمه مشکبید | Fateme Moshkbid
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3203-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات