این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۴۴-۵۴
عنوان فارسی
طراحی الگوی کارراهه شغلی بیرونی اعضای هیئت علمی دانشگاه: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تنظیم و پیشبرد کارراهه یک اقدام دوجانبه و مستلزم تعامل همه جانبه و پویای عضو هیئت علمی و دانشگاه است. موفقیت در این زمینه میتواند آثار زیادی در زندگی فردی و سازمانی اعضای هیئت علمی داشته باشد.. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی کارراهه بیرونی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه بود.
روش کار: به منظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و از روش
تحلیل محتوای کیفی
استفاده شد. جامعه پژوهش اساتید دانشگاه ارومیه در سال 1398 که دارای سوابق علمی و اجرایی و همچنین آشنایی به حوزه علوم رفتاری و مدیریت بودند انتخاب و براساس اشباع نظری دادهها، تعداد 23 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد، دادههای بدست آمده از مصاحبهها به کمک نرمافزار کیفی(
Maxquda18
) و در قالب کدهای باز و محوری تحلیل شد.
یافتهها: پس از بررسی و تحلیل کدهای مصاحبه در دو قالب کد باز و محوری، 33 کد باز و 5 کد محوری استخراج گردید که بعنوان ابعاد و مولفههای اصلی کارراهه شغلی بیرونی اعضای هیئت علمی شناسایی شد و مدل مطلوب کارراهه شغلی بیرونی اعضای هیئت علمی ارائه گردید. 5 مولفه اصلی کارراهه بیرونی اعضای هیئت علمی عبارتند از شایستگیهای بینفردی و تحولآفرین، توسعه برون سازمانی پژوهش، ارتباط با صنعت، مراودات و همکاریهای علمی، ارتباط با اجتماع که این 5 مؤلفه بعنوان ابعاد اصلی کارراهه بیرونی اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه ارائه شد
.
نتیجهگیری: یافته های این پژوهش حاکی از این است که کارراهه شغلی میتواند در زندگی فردی و اجتماعی اعضای هیئت علمی تحولات زیادی را ایجاد نماید و انگیزهها و استعدادها و توانمندیهای فردی اعضای هیات علمی را در راستای مسئولیتها و وظایف شغلی آن ها همسو سازد و همچنین به کسب هویت دانشگاهی و برنامهریزی رشد حرفهای اعضای هیئت علمی منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارراهه شغلی، کارراهه شغلی بیرونی، اعضای هیئت علمی، طراحی الگو، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
Designing the EXTERNAL Career Pattern of University Faculty Members: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Organizing and advancing the career path is a reciprocal action and requires comprehensive and dynamic interaction between faculty and university.. The aim of this study was to design an external career path model among faculty members of Urmia University.
Methods
: In order to achieve this goal, a qualitative approach and Qualitative content analysis were used. The research community of Urmia University professors in 1398 who had scientific and executive backgrounds as well as familiarity with the field of behavioral sciences and management were selected and based on the theoretical saturation of the data, 23 of them were studied face to face. Semi-structured interview method was used to collect data. The data obtained from the interviews were analyzed using qualitative software (Maxquda18) in the form of open source and selective codes.
Resuits:
After reviewing and analyzing the interview codes in two formats, open and pivotal, open codes included 33 and pivotal codes including 5, which were formed as the main dimensions and components of the faculty members 'external career path and the desired model of faculty members' external career path was presented. . The 5 main components of the faculty members 'external career path are interpersonal and transformational competencies, extra-organizational research development, communication with industry, scientific relations and collaborations, and communication with the community, which are presented as the main dimensions of the faculty members' external career path.
Conclusion:
Based on the findings of this study, it can be concluded that career path can create many changes in the individual and social life of faculty members and will help align the motivations, talents and individual abilities of faculty members with job responsibilities and duties, and also It will lead to the acquisition of academic identity and planning for the professional development of faculty members.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
External career path, faculty members, pattern design, qualitative study
نویسندگان مقاله
محمد فتاحی | Mohammad fatahi
urmia university
دانشگاه ارومیه
حسن قلاوندی | HASAN GALAVANDI
urmia university
دانشگاه ارومیه
محمد حسنی | mohammad hasani
urmia university
دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2853-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات