این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۵۵-۶۵

عنوان فارسی مدل‌یابی درگیری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس ادراک از حمایت اساتید و خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درگیری تحصیلی به‌عنوان یکی از مسائل مهم در حوزه آموزش نقشی اساسی در رسیدن به تجربه یادگیری مطلوب داشته و می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت تحصیلی دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر مدل‌یابی روابط ساختاری میان درگیری تحصیلی، ادراک‌ از حمایت اساتید و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است.
روش کار: جامعه آماری در این پژوهش توصیفی- همبستگی، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 327 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ و درک حمایت معلم متنی، مک وایرتر و اونیلو پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Amos تحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد ادراک از حمایت اساتید می‌تواند به‌طور معناداری درگیری تحصیلی دانشجویان را پیش‌بینی کند و خودکارآمدی تحصیلی دارای نقش میانجی‌گر در رابطه ادراک از حمایت اساتید با درگیری تحصیلی است. شاخصهای الگوسازی حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده از برازش مناسب برخوردار و انطباق مطلوبی بین مدل ساختاری شده با داده‌های تجربی برقرار است و متغیرهای پیش‌بینی کننده الگو، 68/0 از واریانس درگیری تحصیلی را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری: ارائه حمایت و توجه و پذیرا بودن نسبت به دانشجو از جانب اساتید می‌تواند زمینه رشد احساس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان را فراهم کرده و به افزایش درگیری در فعالیت‌های مربوط به یادگیری کمک نماید. بنابراین ضروری است برنامه‌ریزی و بازنگری در شیوه‌های آموزشی در راستای بهبود ادراک از حمایت اساتید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درگیری تحصیلی، ادراک از حمایت اساتید، خودکارآمدی تحصیلی

عنوان انگلیسی Modeling Medical Sciences Students’ Academic Engagement based on Perceived Teacher's Support and Academic Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: As an important factor in education, academic engagement plays a key role in gaining a desirable learning experience and can guarantee students’ academic success. The present study aimed to investigate the modeling of the structural relationships between perceived teacher support, academic self-efficacy and academic engagement among students of medical sciences.
Method: The research design was descriptive and correlational. The statistical population included all the students in the Kashan University of Medical Sciences in 1397. Multi-stage cluster sampling was used to choose 327 students. The data collection instruments included Metheny, McWhirter & O'Neil's Perceived Teacher Support, McIllroy and Bunting Academic Self-efficacy, and Reeve & Tseng Engagement Questionnaires. Structural equation modelling was run in AMOS to analyze the data.
Results: The results show that perceived teacher support can significantly predict students’ academic engagement, and academic self-efficacy has a mediating role in this relationship. Model fit indices demonstrate that the proposed model has a good fit and is in agreement with the empirical data. In fact, the model’s factors could predict .68 of the variance in academic engagement.
Conclusions: Teachers’ support and attention for students can help students develop their sense of academic self-efficacy, increasing students’ engagement in learning activities. Therefore, it is essential to pay attention to development of programs and revision of educational methods for improving perceived teacher support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic engagement, perceived teacher support, academic self-efficacy

نویسندگان مقاله مجید صدوقی | Majid Sadoughi
University of Kashan
دانشگاه کاشان

زهره آریایی پناه | zohreh aryaeepanah
University of Kashan
دانشگاه کاشان


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1423-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات