این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۶۶-۸۰

عنوان فارسی شناسایی چالش ها و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در جهت ارتقای رتبه بندی بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی ایران: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه
کیفیت آموزش پزشکی علاوه بر پاسخ به نیازهای سلامت جامعه، می­تواند بر رتبه­بندی بین ­المللی دانشگاه ­ها تأثیرگذار باشد. بنابراین این مطالعه باهدف شناسایی چالش ­ها و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در جهت ارتقای رتبه­بندی بین ­المللی دانشگاه ­های علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
روش کار
پژوهش کیفی حاضر در سال 1401 در دانشگاه­های علوم پزشکی ایران انجام گرفت. مصاحبه­های نیمه ساختاریافته هدفمند با 35 نفر از مدیران، معاونین، اعضای هیئت‌علمی و کارشناس­های خبره شاغل در معاونت ­های مختلف انجام گرفت و تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده­ها به روش تحلیل محتوای قراردادی گرانهایم و لاندمن انجام گرفت.
یافته­ ها
در مطالعه حاضر، تعداد ۴۳ چالش در پنج حیطه اصلی شامل ضعف در آموزش و پژوهش، ضعف در تعاملات، بودجه ناکافی، برنامه‌ریزی نامناسب و ضعف در نیروی انسانی تقسیم شدند. همچنین تعداد ۷۱ راهکار در هفت گروه اصلی شامل بهبود در آموزش، توسعه تحقیقات، ارتقاء همکاری های درون بخشی و بین بخشی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، ارزشیابی، استخدام و حفظ نیروی انسانی متخصص و حمایت مالی شناسایی شدند.
نتیجه ­گیری
در راستای نتایج مطالعه حاضر، به مدیران و سیاست‌گذاران پیشنهاد می­گردد در جهت رفع موانع و چالش­های موجود با فراهم‌سازی امکانات و تکنولوژی­های آموزشی جدید، جذب اساتید باکیفیت، نظارت بر عملکرد اساتید، افزایش تعاملات بین المللی و حمایت مالی کافی اقدام کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت آموزش پزشکی، رتبه بندی بین المللی، رتبه بندی دانشگاه ها، چالش ها، راهکارها

عنوان انگلیسی Challenges and Solutions to Improve the Quality of Medical Education to enhance the International Ranking of Iranian Universities of Medical Sciences: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Besides fulfilling societal healthcare demands, the quality of medical education can affect universities' global rankings. This study aimed to identify the challenges and potential solutions for improving the quality of medical education in Iran's universities of medical sciences to enhance their standing internationally.
Methods: The study was conducted in Iran's medical sciences universities in 2022 using an exploratory approach. In total, 35 managers, assistants, academic professionals, and specialist experts working across several vice departments were interviewed on a targeted basis. The interviews were conducted until the data reached a state of saturation. Following transcription, the Graneheim and Lundman conventional content analysis method was used to analyze the data.
Results: A total of 43 issues were classified into five principal categories: inadequate funding, improper planning, weakness in interactions, deficiencies in education and research, and human resource inadequacies. Additionally, 71 solutions were identified and grouped into seven main categories. These categories included financial support, evaluation, infrastructure investment, research development, promotion of collaboration within and between sectors, enhancement of education, and recruitment and retention of skilled human resources.
Conclusion: Based on the study's findings, managers and policymakers are recommended to remove current barriers and challenges by establishing new educational facilities and technologies, drawing in highly qualified teachers, monitoring professors' performance, fostering more international interactions, and providing adequate funding.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Challenges, International Rankings, Medical Education, Quality of Medical Education, Solutions, Universities Rankings

نویسندگان مقاله عسگر آقایی هشجین | Asgar Aghaei Hashjin
School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

حمیدرضا برادران | Hamidreza Baradaran
Department of Epidemiology, School of Public Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

علی نعمتی | Ali Nemati
School of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

ماریا فرخی | Maria Farrokhi
Elementary School Teacher, Borujerd, Iran.
آموزگار دوره ابتدایی، بروجرد، ایران.

پوریا فرخی | Pouria Farrokhi
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3489-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات