این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۷، شماره ۵، صفحات ۸۱-۸۸

عنوان فارسی بررسی رابطه بین رضایت از رشته تحصیلی با درگیری تحصیلی و خوشبینی تبیینی در دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:  با توجه به اینکه دانشجویان از مهم‌ترین اقشار اجتماعی در روند نوسازی و توسعه کشور‌اند، پرورش و تقویت احساس رضایت و پیشرفت در آنها جهت رسیدن به سعادت جامعه، اهمیت ویژه‌ای می یابد. بر این اساس ضرورت دارد تا عوامل موثر در رسیدن به رضایت تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین رضایت از رشته تحصیلی با درگیری تحصیلی و خوشبینی تبیینی در دانشجویان علوم پزشکی تبریز بود.
روش­ها: روش تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشجویان مراکز علوم پزشکی تبریز بودند. با توجه به حجم جامعه تعداد ۱۵۰ نفر از هر یک از جوامع ذکر شده با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل: پرسشنامه رضایت تحصیلی پرسشنامه درگیری تحصیلی(زرنگ، ۱۳۹۱) و پرسشنامه  خوشبینی (الری و فینچام، ۲۰۰۰) بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته­ها: یافته ها نشان داد که بین رضایت از رشته تحصیلی با درگیری تحصیلی (۶۶۸/۰ =r و ۰۱/۰>p) و بین رضایت از رشته تحصیلی با خوش بینی تبیینی(۲۸۷/۰ =r و ۰۱/۰>p) رابطه وجود دارد. همچنین ۷/۳۷ درصد از واریانس رضایت از رشته تحصیلی توسط درگیری تحصیلی و خوشبینی تبیین می­شود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که درگیری تحصیلی و خوشبینی تبیینی از جمله عوامل موثر بر رضایت از رشته تحصیلی می­باشند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت از رشته تحصیلی، درگیری تحصیلی، خوشبینی تبیینی.

عنوان انگلیسی Investigation of the relationship between academic satisfaction with academic engagement and explanatory optimism in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering that, students are one of the most important social strata in the process of modernization and development of the country, nurturing and strengthening the sense of satisfaction and progress in them in order to achieve the prosperity of the society becomes especially important. Based on this, it is necessary to examine the effective factors in achieving academic satisfaction. The purpose of this research was to investigate the relationship between satisfaction with the field of study, academic engagement and explanatory optimism in medical students of Tabriz.
Methods: The research method was correlation type. The statistical population in this research was all the students of medical science centers in Tabriz. According to the size of the community, 150 people from each of the mentioned communities were selected by multi-stage cluster sampling method. The data collection tools included: academic satisfaction questionnaire (Moftaq, 2016), academic engagement questionnaire (Zarang, 2011) and optimism questionnaire (Ellery and Fincham, 2000). Pearson's correlation coefficient and multiple regression were used to analyze the research data.
Findings: The findings showed that there is a relationship between satisfaction with academic field and academic involvement (r = 0.668 and p < 0.01) and between satisfaction with academic field and explanatory optimism (r = 0.287 and 0.01). >p) There is a relationship. In addition, 37.7% of the variance of satisfaction with the field of study is explained by academic engagement and optimism.
Conclusion: According to the findings of the research, it can be concluded that academic involvement and explanatory optimism are among the factors affecting satisfaction with the field of study.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic satisfaction, academic engagement, explanatory optimism.

نویسندگان مقاله علی افشاری | ali afshari
maragheh university
دانشگاه مراغه

نیکو مجدی نسب | nikoo majdinasab
maragheh university
دانشگاه مراغه

میترا قاسم پور | mitra ghasempoor
Urmia university
دانشگاه ازاد ارومیه


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1989-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات