این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی تبیین مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار در عصر پساکرونا
چکیده فارسی مقاله زمینه: عصر حاضر، عصر ظهور دیجیتال و آمیختگی فناوری با نظام‌های آموزشی است. این آمیختگی تغییر و تحولاتی در فرایند آموزش و یادگیری به وجود آورده است. با توجه به محبوبیت و دسترسی آسان فناوری‌های بی‌سیم و قابل‌حمل، همچون تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ هر شخص می‌تواند با در اختیار داشتن این ابزار در هر مکان و زمانی به یادگیری بپردازد و وارد محیط یادگیری سیار بشود. ازآنجایی‌که دو مفهوم اخلاق حرفه‌ای و محیط یادگیری سیار در عصر پساکرونا جایگاه ویژه‌ای در نظام آموزش رسمی و غیررسمی کسب نموده است، اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار را مضاعف می‌نماید. بحث طراحی محیط‌های یادگیری سیار مبتنی بر مؤلفه‌های استاندارد اخلاقی از جنبه‌های مختلف آموزشی، نگرشی حتی فناوری موردتوجه برنامه ریزان نظام تعلیم و تربیت در دنیا قرارگرفته است. بر اساس آنچه مطرح شد، هدف پژوهش حاضر تبیین مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار می‌باشد.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش، مؤلفه اصلی اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار را استخراج و تبیین نمود که عبارت بودند از: شخصیت اخلاقی، منش اخلاقی، اخلاق در عملکرد علمی، اخلاق قانونی، اخلاق در ارتباطات، اخلاق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به همراه هفده زیر مؤلفه آن. همچنین نتایج پژوهش حاضر نشان داد، رعایت اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار نقش تعیین‌کننده‌ای در نگرش متربیان به علم‌آموزی در بستر این محیط پویای یادگیری در عصر پساکرونا دارد. درنهایت نتایج این پژوهش، تبیین و کاربست مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در محیط یادگیری سیار در یادگیری اثربخش و بهبود عملکرد یادگیرندگان را مؤثرمعرفی نمود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، محیط یادگیری، یادگیری سیار

عنوان انگلیسی Studying the components of professional ethics in the mobile learning environment in the Post-COVID-19 Era
چکیده انگلیسی مقاله Background: The current era is the age of digital emergence and the fusion of technology with educational systems. This combination has brought about changes and transformations in the teaching and learning process. Due to the popularity and easy access of wireless and portable technologies, such as mobile phones, tablets, and laptops, any person can learn at any place and time by having these tools and entering the mobile learning environment. Since the two concepts of professional ethics and mobile learning environment have gained a special place in the formal and informal education system in the post-corona era, it doubles the importance of observing professional ethics in the mobile learning environment. The discussion of designing mobile learning environments based on ethical standard components from different aspects of education, attitude, and even technology has been noticed by the planners of the education system in the world. Based on what was discussed, the purpose of the current research is to explain the components of professional ethics in the mobile learning environment. Conclusion: The results of this research extracted and explained the main components of professional ethics in the mobile learning environment, which were: moral character, moral character, ethics in scientific practice, legal ethics, ethics in communication, political, social, and cultural ethics along with Its seventeen sub-components. Also, the results of the present study showed that the observance of professional ethics in the mobile learning environment has a decisive role in the attitude of educators toward science learning in the context of this dynamic learning environment in the post-corona era. Finally, the results of this research effectively introduced the explanation and application of the components of professional ethics in the mobile learning environment in effective learning and improving the performance of learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional ethics, Learning environment, Mobile learning

نویسندگان مقاله حسین مرادی مخلص | Hossein Moradimokhles
Bu-Ali Sina University
دانشگاه بوعلی سینا


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-408-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات