این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۵۰
عنوان فارسی
واکاوی چالشهای اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزشوپرورش
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
آموزش مجازی، فرصتی بینظیر برای رویارویی با محدودیتهای آموزش حضوری، تحقق آرمان آموزش همگانی و زمینهسازی برای توسعه کشور میباشد. با توجه به
این
موضوع، یاددهی و یادگیری مجازی میتواند یکی از مفیدترین راههای آموزش باشد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی چالشهای اخلاقی یاددهی-یادگیری مجازی در نظام آموزش و پرورش است.
روش:
پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجامشده است. حوزه پژوهش شامل دبیران آموزشوپرورش شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (ملاک ورود داشتن حداقل 5 سال سابقه تجربی و حداقل مدرک کارشناسی ارشد)، تعداد 15 نفر از معلمان دوره متوسطه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته میباشد. فرایند تحلیل دادههای حاصل از متن مصاحبهها همزمان با جمعآوری دادهها و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا انجام گرفت. همچنین بهمنظور ارزیابی دقت علمی پژوهش از چهار معیار قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تأیید استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل تم که مبتنی بر کدگذاری باز است استفاده شد.
یافته ها:
یافته های پژوهش نشان داد که چالشهای اخلاقی یاددهی- یادگیری مجازی در سه حوزه چالشهای رفتاری (مشتمل بر چالشهای رفتار اخلاقی معلم و چالشهای رفتار اخلاقی دانشآموز)، چالشهای برنامه ها در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالشهای محتوای، چالشهای فرایندی و چالشهای ارزشیابی)، چالشهای ساختاری- زمینهای در اخلاق یاددهی- یادگیری مجازی (مشتمل بر چالشهای نرمافزاری، چالشهای سختافزاری، زمینههای اجتماعی و زمینههای فردی- شخصی) احصا گردید.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته ها میتوان نتیجه گرفت جهت بهبود اجرای آموزش مجازی توجه به زمینههای رفتاری، برنامهای و ساختاری مورد نیاز است و تنها بعد رفتاری منجر به بهبود اجرای آموزش مجازی نمیشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یاددهی، یادگیری، آموزش مجازی، چالش اخلاقی
عنوان انگلیسی
Analyzing the ethical Challenges of Virtual Teaching-Learning in the Education System
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Virtual education is a unique opportunity to face the limitations of face-to-face education, to realize the ideal of universal education and to lay the groundwork for the country's development. According to this topic, virtual teaching and learning can be one of the most useful ways of education, hence the purpose of this research is to investigate the ethical challenges of virtual teaching and learning in the education system
.
Method:
The current research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The field of research included the teachers of education in Tehran, 15 secondary school teachers were selected using the purposeful sampling method (the entry criteria is having at least 5 years of experience and at least a master's degree). The data collection tool in this research is a semi-structured interview. The process of analyzing the data obtained from the text of the interviews was done simultaneously with the data collection and using the Maxqda software. Also, in order to evaluate the scientific accuracy of the research, four criteria of reliability, transferability, reliability and verification were used. In order to analyze the qualitative data, the theme analysis method, which is based on open coding, was used
.
Results:
The research findings showed that the ethical challenges of virtual teaching-learning are in three areas: behavioral challenges (including the challenges of the teacher's ethical behavior and the challenges of the student's ethical behavior), programmatic challenges in the ethics of virtual teaching-learning (including the challenges of content, process challenges and evaluation challenges), structural-contextual challenges in virtual teaching-learning ethics (including software challenges, hardware challenges, social contexts and individual-personal contexts) were counted
.
Conclusion:
According to the findings, it can be concluded that in order to improve the implementation of virtual education, it is necessary to pay attention to the behavioral, programmatic and structural aspects, and only the behavioral dimension does not lead to the improvement of the implementation of virtual education
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching, Learning, Virtual Education, Moral Challenge
نویسندگان مقاله
محمد رضا فرجزاده | mohamadreza farjzadeh
Ph.D. Student, Dept. of Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
دانشجوی دکتری،گروه مدیریت ، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
نورالدین میرزایی | nooredin mirzai
گروه مدیریت ،واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران
نقی کمالی | naghi kamali
Dept. of Educational Sciences, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran
گروه علوم تربیتی،واحد زنجان،دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان،ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-3012-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات