این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۵۱-۱۵۹

عنوان فارسی اعتبار یابی پرسشنامه ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: نقش و کارکرد مشاوران با صلاحیت و اخلاق مدار در مدارس امروزی و بطور مشخص مقطع متوسطه نقشی غیر قابل انکار است. لذا این تحقیق با هدف ارزیابی صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی- کاربردی و پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه مشاورانی بود که در مناطق 19 گانه شهر تهران که در سطح مدارس دخترانه و پسرانه شهر تهران در مقطع متوسطه اول مشغول به فعالیت بودند. برای نمونه گیری از این جامعه، از روش  نمونه گیری  خوشه ای و  برای مشخص کردن حجم نمونه از جدول مورگان بهره گرفته شد. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها توسط جامعه هدف تحقیق، داده ها با استفاده از آلفای کرونباخ،  ازمون فورنل-لارکر و آماره t و نرم‌افزار آماری SPSS در سطح معناداری 5 درصد مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد که جهت ارزیابی صلاحیت حرفه ای مشاوران آموزشی در ارائه خدمات به دانش آموزان مقطع متوسطه اول می توان از 16 مولفه مشاور را مدنظر قرار داد. صلاحیت حرفه ای (مشتمل بر 6 مولفه)، صلاحیت اخلاقی فرد (مشتمل بر 8 مولفه) و ویژگی های آموزشی و پژوهشی (مشتمل بر 2 مولفه). همچنین یافته های آزمون t نشان داد ابعاد و مولفه های مذکور در سطح اطمینان 95 درصد معنی دار و با اهمیت هستند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد پرسشنامه طراحی شده از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی، صلاحیت اخلاقی ، صلاحیت حرفه ای، مشاوران آموزشی

عنوان انگلیسی Validation of the Questionnaire for Evaluating the Moral and Professional Qualifications of Educational Consultants
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The role and function of qualified and ethical counselors in today's schools and specifically in the secondary level is an undeniable role. Therefore, this research was conducted with the aim of evaluating the moral and professional qualifications of educational counselors in providing services to first secondary students.
Method: The current research was descriptive-applied and survey. The statistical population of the research included all counselors who were working in the 19 districts of Tehran at the level of girls' and boys' schools in the first secondary level of Tehran. For sampling from this community, cluster sampling method was used and Morgan's table was used to determine the sample size. After completing the questionnaires by the target population of the research, the data were analyzed using Cronbach's alpha, Fornell-Larker test, t-statistics and SPSS statistical software at a significance level of 5%.
Results: The findings of the research showed that in order to evaluate the professional competence of educational counselors in providing services to first secondary students, 16 counselor components can be considered. Professional competence (including 6 components), moral competence of the person (including 8 components) and educational and research characteristics (including 2 components). Also, the findings of the t test showed that the mentioned dimensions and components are significant and important at the 95% confidence level.
Conclusion: The results of this research showed that the designed questionnaire has good validity and reliability.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, Moral Competence, Professional Competence, Educational Consultants

نویسندگان مقاله منیره شریفی | M Sharifi
1. Ph.D. in Educational Management, Dept. of Educational Management, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

افسانه زمانی مقدم | A Zamani Moghaddam
2. Dept. of Educational Management, Faculty of Management & Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

اختر جمالی | A Jamali
2. Dept. of Educational Management, Faculty of Management & Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

حمیده رشاده جو | H Reshadatjoo
3. Dept. of Higher Education Management, Faculty of Management & Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2951-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات