این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۱۹۹
عنوان فارسی
رابطه درک منشور اخلاق حرفه ای و هوش با رفتار اخلاقی در دانشجویان حسابداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
دانشجویان حسابداری ورودی به یک فرآیند تحصیلی هستند و حسابداران خروجی این فرایند میباشند. رفتار اخلاقی یک دانشجوی حسابداری باید مطابق با رفتار یک حسابدار باشد که از طریق فرآیند تحصیلی از دانشگاهها فارغ التحصیل شده است. انتظار میرود، سطح درک دانشجویان از قوانین و مقررات اخلاق حرفهای و مولفههای هوش آنها، رفتار اخلاقی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین پژوهش حاضر رابطه درک منشور اخلاقی حرفه حسابداری و هوش عقلانی، هیجانی و معنوی دانشجویان حسابداری با رفتار اخلاقی آنها را بررسی میکند.
روش:
روش پژوهش توصیفی از نوع میدانی است. از جامعه دانشجویان حسابداری تعداد 310 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم
SPSS
نسخه 22 و روش رگرسیون خطی چند گانه استفاده شده
است.
یافتهها:
نتایج نشان میدهد که درک دانشجویان حسابداری از منشور اخلاقی حرفه و همچنین دو مولفه هوش یعنی هوش هیجانی و هوش معنوی، با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه مثبت و معنیداری دارند. همچنین، هوش عقلانی با رفتار اخلاقی دانشجویان حسابداری رابطه معنیداری ندارد.
نتیجه گیری:
درک دانشجویان از منشور اخلاق حرفهای و همچنین هوش هیجانی و هوش معنوی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی آنها هستند و باید مورد توجه سیاستگذاران و ناظران نظام آموزشی قرار گیرند. نتایج پژوهش ضرورت گنجاندن درسهای؛ روانشناسی، جامعه شناسی، سبک و آئین زندگی، اخلاق کاربردی، ارتباطات اجتماعی، مشاوره اجتماعی و معارف را برای تقویت هوش هیجانی و هوش معنوی در برنامه درسی رشته حسابداری آشکار میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار اخلاقی، منشور اخلاقی حرفه، هوش عقلانی، هوش هیجانی، هوش معنوی
عنوان انگلیسی
The Relationship between the Understanding of Professional Code of Ethics and Intelligence with Ethical Behavior in Accounting Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Accounting students are the input to an educational process and accountants are the output of this process. The ethical behavior of an accounting student should be in accordance with the behavior of an accountant who has graduated from universities through the educational process. It is expected that the students' level of understanding of the rules and regulations of professional ethics and the components of their intelligence will affect their ethical behavior. Therefore, the present study examines the relationship between understanding the code of ethics of the accounting profession and the intellectual, emotional, and spiritual intelligence of accounting students with their ethical behavior.
Method
: The method is descriptive
-field
research. 310 people were selected from the population of accounting students using available sampling method. The study tool is a questionnaire. SPSS version 22 software and multiple linear regression method were used for data analysis.
Results
: The results show that the accounting students' understanding of the ethical code of the profession, as well as the two components of intelligence, emotional intelligence and spiritual intelligence, have a positive and significant relationship with the ethical behavior of accounting students. Also, rational intelligence has no significant relationship with ethical behavior of accounting students.
Conclusion
: Students' understanding of the code of professional ethics as well as emotional intelligence and spiritual intelligence are factors influencing their moral behavior and should be taken into consideration by policy makers and supervisors of the educational system. The results of the necessity of including lessons; It reveals psychology, sociology, lifestyle, applied ethics, social communication, social counseling, and education to strengthen emotional intelligence and spiritual intelligence in the accounting curriculum
.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical Behavior, Ethical Code of Profession, Intellectual Intelligence, Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence
نویسندگان مقاله
بهنام کرمشاهی | Behnam Karamshahi
Dept. of Accounting, Baft Higher Education Complex, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran
گروه حسابداری، مجتمع آموزش عالی بافت، دانشگاه شهید باهنر کرمان
ساسان خادمی | Sasan Khademi
Dept. of Accounting, Faculty of Economic and Social Science, Shiraz University,Shiraz, Iran
دانش آموختۀ دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2715-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات