این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۲
عنوان فارسی
شکاف میان ادراک و انتظار مدیران بیمارستان (استان همدان) از نظام ارزشیابی بیمارستان در نیمه اول سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله
بدون شک موفقیت هر سازمانی در گرو وجود یک نظام ارزشیابی و نظارت کارآمد و با کفایت است. در واقع ارزشیابی یکی از مهمترین عناصر فرآیند مدیریتی را تشکیل می دهد و فقدان یک سازوکار ارزشیابی موثر در یک بیمارستان، به لحاظ اهمیت بالای این سازمان، نه تنها به افزایش هزینه های درمانی خواهد انجامید، بلکه بخاطر غفلت در ارائه صحیح مراقبت، سلامت کل جامعه را نیز به مخاطره خواهد انداخت. لذا با عنایت به اهمیت فرایند ارزشیابی و تاثیر آن در بهبود عملکرد بیمارستان، پژوهش حاضر به بررسی سطح ادراک و انتظار مدیران و هیات تصمیم گیری بیمارستان های استان همدان از نظر ارزشیابی بیمارستان ها و تعیین شکاف موجود پرداخته است. مشخصات پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی (Applied) بوده که به روش مقطعی (Cross-sectional) انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل روسا، مدیران و اعضای هیات تصمیم گیری بیمارستان ها می باشد. حجم نمونه برابر با کل جامعه پژوهش به تعداد 200 نفر است که به روش سرشماری (Census) تعیین شده است. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. یافته ها: مهمترین یافته های این پژوهش عبارتند از: طبق نظر مدیران و هیات تصمیم گیری در نظام فعلی ارزشیابی بیمارستان ها بیشترین توجه به مولفه «ارزش های متعالی و ضوابط» صورت گرفته است (یعنی بیشترین میانگین امتیاز ادراک (3.63) گروه مورد پژوهش از مولفه های نظام ارزشیابی به این مولفه مربوط بوده است). درحالیکه به نظر این گروه در یک نظام ارزشیابی مطلوب بیشترین توجه باید به مولفه «رضایت بیماران» معطوف گردد (یعنی بیشترین میانگین امتیاز انتظار گروه مورد پژوهش از مولفه ها برابر با 4.48 و به این مولفه مربوط بوده است). تمام تفاوت های بین ادراک و انتظار گروه مورد پژوهش از مولفه های مورد بررسی نظام ارزشیابی معنی دار (P< 0.001) بوده است. بیشترین درصد شکاف بین ادراک و انتظار گروه از مولفه های ارزشیابی به مولفه «رضایت کارکنان» در حدود 56% و کمترین درصد به مولفه «ارزش ها و ضوابط» در حدود 11.6%، مربوط بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
PERCEPTIONS AND EXPECTATIONS OF HOSPITAL MANAGERS IN HAMEDAN REGARDING THE EVALUATION SYSTEM
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluation assures the success of each project, program or activity. It is one of the most important components of any management process. Because of its high importance, loss of an effective evaluation mechanism in a hospital not only increases costs, but also endangers community health. The current study tries to assess the perceptions and expectations of hospital managers and decision-making boards in Hamedan regarding the evaluation system and to determine gap between them. This is a cross-sectional study. Its target group in each hospital includes: head, manager, matron, emergency administrator, managers of medical records, laboratory, radiology, pharmacy sections plus the afternoon and night shift supervisors. The study took the form of a census, involving a total of about 400 subjects.The data were collected through a questionnaire and analyzed using the SPSS program . Findings: 1. The highest levels of target group expectation regarding evaluation indices were related to the “patient safisfaction” index. 2. The highest levels of target group perception of the evaluation indices were related to the “ values and norms” index. 3. All the gaps detected between target group’s perception and expectation from evaluation indices were significant. 4.The highest percentage of difference between target group’s perception and expectation was related to the “staff satisfaction” index and the lowest one was related to the “values and norms” Index.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم جعفری پویان | e jaafari pooyan
فیض الله اکبری حقیقی | f akbari haghighi
محمود محمودی | m mahmoodi
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-244&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات