این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۴، صفحات ۷۱-۱۰۲

عنوان فارسی وضعیت فعالیت و تفاوت‌های فردی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: تاثیر واسطه‌ای تحمل ابهام و خودباوری
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر که برگرفته از نظریه شناختی رابینسون است چگونگی تاثیر وضعیت‌های فعالیت بر عملکرد شفاهی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. هدف دیگر این پژوهش بررسی تاثیر واسطه‌ای تفاوت‌های فردی زبان‌آموزان به لحاظ تحمل ابهام و خودباوری بر تاثیرات وضعیت‌های فعالیت می‌باشد. بدین منظور، 62 نفر زبان‌آموز ایرانی حد متوسط زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی از موسسات خصوصی زبان در تهران چهار فعالیت دو نفره تصمیم‌گیری را انجام دادند. این فعالیت‌ها در راستای وضعیت‌های فعالیت توزیع اطلاعات و گرایش هدف مورد تغییراتی قرار گرفته بودند. عملکرد زبان‌آموزان با استفاده از شاخص‌های پیچیدگی، درستی، و روانی (کاف)؛ و تحمل ابهام و خودباوری آنها با بهره‌گیری از پرسشنامه‌های جداگانه سنجیده شدند. نتایج نشان داد که توزیع اطلاعات و گرایش هدف به صورت معناداری بر عملکرد زبان‌آموزان در اجرای فعالیت‌ها تاثیر می‌گذارند. در توضیح نتایج شاخص‌های کاف به‌‌نظر می‌رسد نظریه جایگزینی اسکهان (2016) در مقایسه با نظریه‌شناختی رابینسون (2015) گزینه مناسب‌تری است چرا که جایگزینی‌هایی بین پیچیدگی و درستی/روانی مشاهده شد. نتایج همبستگی‌ها مشخص کرد که از طرفی تعدادی رابطه معنادار مثبت بین تحمل ابهام و شاخص‌های کاف و از طرفی دیگر بین خودباوری و شاخص‌های کاف وجود دارند. برخلاف روابط بین تحمل ابهام و شاخص‌های کاف، روابط بین خودباوری و شاخص‌های کاف توانستند پیش‌بینی نظریه‌شناختی را تایید کنند. در مجموع، یافته‌های این پژوهش به نظریه رابینسون درباره تاثیرات وضعیت‌های فعالیت بر عملکرد شفاهی و نقش واسطه‌ای تفاوت‌های فردی کمک می‌کنند. همچنین، یافته‌ها شامل نتایج مثبتی برای مرتب کردن فعالیت و تدریس فعالیت- محور هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وضعیت فعالیت، تفاوت‌های فردی، تحمل ابهام، خودباوری، کاف،

عنوان انگلیسی Task Condition and EFL Learners’ Individual Differences: The Mediation of Tolerance of Ambiguity and Self-efficacy
چکیده انگلیسی مقاله Drawing on Robinson’s cognition hypothesis, the study attempted to examine how task conditions influence EFL learners’ oral performance and whether learners’ individual differences in terms of tolerance of ambiguity and self-efficacy mediate the effects of such conditions. To this end, 62 Iranian intermediate EFL learners from private language institutes in Tehran performed four dyadic decision-making tasks manipulated along task conditions of information distribution and goal orientation. Their performance was measured through complexity, accuracy and fluency (CAF) indices. Their tolerance of ambiguity and self-efficacy were assessed using separate questionnaires. The results indicated that information distribution and goal orientation could significantly impact the participants’ performance on the tasks. As to the CAF indices, it seemed that Skehan’s (2016) trade-off hypothesis was a better fit than Robinson’s (2015) cognition hypothesis since trade-offs were found between complexity and accuracy/fluency. The results of the correlations revealed that there were a number of significant positive relationships between tolerance of ambiguity and the CAF indices on the one hand and self-efficacy and the CAF indices on the other. While the former relationships did not confirm the specific prediction of the cognition hypothesis, the latter relationships did. Overall, the findings contribute to Robinson’s hypothesis concerned with the effects of task conditions on oral performance and the mediating role of individual differences, and have implications for task sequencing and task-based teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمودرضا عطایی | mahmoud reza
kharazmi university, department of foreign languages

علیرضا zaré آلانق | zaré alanagh
kharazmi university, department of foreign languages


نشانی اینترنتی http://jtls.shirazu.ac.ir/article_3973_32bc2b75828de0bd34647806448f220c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/517/article-517-334060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات