این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۹۲۶-۹۳۶

عنوان فارسی مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان رشته های دندانپزشکی، مهندسی و حقوق: یک مطالعه مقطعی در مشهد، ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی مهارتی است که دانشجویان را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثر با مشکلات اجتماعی، علمی و عملی برخورد کنند. این مطالعه با هدف مقایسه مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و چهارم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشجویان مهندسی عمران و دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد.مواد و روش‌ها: این پژوهش در سال تحصیلی 1400-1399 انجام گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه قبلاً تأیید شده است. بخش اول پرسشنامه در مورد اطلاعات دموگرافیک دانشجویان است. دانشجویان سال اول و چهارم رشته‌های دندانپزشکی، مهندسی عمران و حقوق به صورت تمام شماری وارد مطالعه شدند و پرسشنامه آنلاین را به صورت ناشناس تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21.0 و آزمون های آماری  One-way ANOVA، post-hoc Tukey و t-test انجام شد. سطح معناداری در این تحلیل برابر 0.05 در نظر گرفته شد.یافته‌ها: تعداد کل 148 دانشجو (میزان مشارکت: 31.5%) پرسشنامه را تکمیل کردند و میانگین امتیاز 3.89±11.73 از 34 را کسب کردند. میانگین نمرات دانشجویان دندانپزشکی (46/09±0/13) به‌طور معناداری بیشتر از نمرات دانشجویان مهندسی عمران (54/29±0/11) و حقوق (49/0±19/10) بود (05/0p<). نمره کل دانشجویان سال اول و چهارم دندانپزشکی تفاوت معنی داری نداشت.نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که سطح تفکر انتقادی دانشجویان دندانپزشکی، مهندسی عمران و حقوق مطلوب نیست. این موضوع بیانگر این است برخی از شیوه‌های آموزشی نیاز به بازنگری دارند و باید به آموزش مهارت‌های انسانی و مفهومی به عنوان بخشی از برنامه ریزی آموزشی توجه بیشتری شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، تفکر نقاد، دانشجویان دندانپزشکی، دانشجویان فنی مهندسی، دانشجویان حقوق

عنوان انگلیسی Comparing the Critical Thinking Skills of Dentistry, Engineering, and Law Students: A Cross-Sectional Study in Mashhad, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Critical thinking refers to a discipline that enables students to deal with social, scientific, and practical problems effectively. This study aimed to compare the critical thinking skills of first-year and fourth-year dentistry, civil engineering and law students.Methods and Materials: This research was conducted from January 2021 to 2022. Dental students were recruited form Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Civil engineering and law students were recruited from Ferdowsi University, Mashhad, Iran. All participants were either first-year or fourth-year students. Students were enrolled by a census sampling method. The Persian version of the California Critical Thinking Skills Test (CCTST) questionnaire was used for data collection. The validity and reliability of this questionnaire have been previously confirmed. The complete score for this questionnaire is a maximum of 34. The first part of the questionnaire inquired about the demographic information of students. Participants were asked to complete the web-based questionnaire anonymously. Data analysis was performed using SPSS version 21 employing statistical tests such as one-way ANOVA, post-hoc Tukey, and T-test. The significance level for all analyses was set at 0.05.Results: The online CCTST questionnaire was distributed among a total of 470 students and completed by 148 (31.4% response rate). Participants acquired an overall mean score of 11.73 ± 3.89. Dentistry students exhibited a significantly higher score than the civil engineering (P<0/001) and law students (P=%24) (13.09 ± 0.46 versus 11.29 ± 0.54 and 10.19 ± 0.49, respectively). The total score of first-year and fourth-year dentistry students was not significantly different.Conclusion: The present study showed that the level of critical thinking skills of dentistry, civil engineering, and law students was suboptimal. This problem shows that certain educational practices need to be reviewed, and more attention should be paid to training human and conceptual skills as part of education planning.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله keywords, Critical Thinking, Students, Problem-based learning, Universities

نویسندگان مقاله محمدحسین صادقی | Mohammad Hosein Sadeghi
PhD Candidate, Department of Community Oral Health, Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشجوی PhD، گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

علی کاظمیان | Ali Kazemian
Assistant Professor, Department of Community Oral Health, Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
استادیار، گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

مریم مهرابخانی | Maryam Mehrabkhani
Associated Professor, Pediatric Dentistry Department, Dental Research Center, Faculty of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه دندانپزشکی کودکان، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_25180.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات