این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۸، شماره ۴، صفحات ۹۶۴-۹۷۴
عنوان فارسی
تجربه استفاده از جیگسا به عنوان یک روش آموزشی نوین در دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: با توجه به اینکه بعد از این تکیه بر روشهای آموزشی مرسوم کفایت نمیکند، سیستمهای آموزشی سعی کردهاند از روشهای نوین و فعال یادگیری در برنامه درسی خود استفاده کنند. این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی روش جیگسا در مقابل یادگیری مبتنی بر سخنرانی در دانشجویان دندانپزشکی در مقطع دندانپزشکی عمومی انجام شد.مواد و روش ها: در مجموع 31 دانشجوی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه رفسنجان، ایران برای این مطالعه انتخاب شدند. دانشجویان همگی واحد درسی بیماریهای دهان و بحث ضایعات پیگمانته دهان را برداشته بودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. هر گروه به یک روش آموزشی تدریس شدند. یک گروه بر اساس روش جیگسا (مداخله) و گروه دیگر براساس روش سخنرانی(کنترل). آزمون های قبل و بعد از مداخله برای ارزیابی دانشجویان انجام شد. سه ماه بعد از آموزش، همه دانشجویان در آزمون نهایی شرکت کردند و نتایج آزمون آنها ثبت و مقایسه شد. نمره کامل آزمون 20 بود. برای تجزیه و تحلیل آزمون از تست تی مستقل و زوجی استفاده شد. 05/0 P< از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره قبل از مداخله گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 16/1±50/6 و و 78/1±80/5 بود (210/0P=). نمرات پس از مداخله در گروه جیگسا 24/3±06/9 و در گروه سخنرانی 71/2±73/9 بود (538/0=P) . با توجه به تفاوت معنی دارمیانگین نمره قبل و بعد از مداخله و سه ماه بعد، در طول زمان ارزیابی در هر دو گروه سخنرانی و جیگسا ، دانش فراگیران از درس ضایعات پیگمانته دهان بهبود یافت (001/0≥ pبرای همه). اما آزمون تی مستقل نشان داد در دو گروه میانگین نمرات و یا میانگین افزایش نمرات در هر بازه زمانی افزایش معنی داری نداشتند (05/0p>). نتیجه گیری: پس از یک ارزیابی کوتاه مدت و بلند مدت، استفاده از روش جیگسا برای آموزش دانشجویان دندانپزشکی در مورد مبحث ضایعات پیگمانته دهان، نتایج قابل مقایسه با روش سنتی یادگیری مبتنی بر سخنرانی را به همراه داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلمات کلیدی، یادگیری فعال، دندانپزشکی، آموزش، روش جیگسا، سخنرانی
عنوان انگلیسی
An Experience of Jigsaw as a New Educational Method in Dentistry
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Considering that simply relying on conventional education methods no longer suffices, educational systems have attempted to employ novel and active learning methods in their curriculum. This study aimed to compare the effectiveness of jigsaw versus lecture-based learning in undergraduate dental students.Method and Materials: A total of 31 undergraduate dental students attending Rafsanjan Dental School, Rafsanjan, Iran were recruited for this study. Students had all taken a course on Oral Medicine and we decided to evaluate their knowledge regarding pigmented oral lesions. Participants were randomly divided to two groups. Each group received a teaching session, one using the Jigsaw method (experimental group) and the other one using a lecture-based approach (control group). Pre- and post-intervention tests were conducted to evaluate knowledge acquisition. Three months after training, all students had to take their final exam and their obtained scores were also recorded and compared. The complete test scores was a maximum of 20. Independent and paired-samples T-tests were used for statistical analysis. P<0.05 was considered statistically significant. Results: The experimental and control group obtained a mean pre-intervention score of 6.50±1.16 and 5.80±1.78, respectively (P=0.210). The post-intervention test scores were 9.06±3.24 in the Jigsaw group and 9.73± 2.71 in the lecture group (P=0.538). Both Jigsaw and lecture-based methods significantly improved students’ knowledge regarding pigmented oral lesions, with mean scores demonstrating a significant difference pre- and post-intervention and three months later during the final exam (P<0.001 for all). However, Independent samples T-test revealed that the two groups were not significantly different in terms of the mean scores or the amount of increase in scores at any evaluation interval (P>0.05 for all). Conclusion: After a short- and long-term evaluation, using the Jigsaw method for teaching undergraduate dental students about pigmented oral lesions yielded comparable results to the traditional lecture-based learning method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Active Learning, Dentistry, Education, Jigsaw Method, Lectures
نویسندگان مقاله
عاتکه موقری پور | Atekeh Movaghari pour
Assistant Professor, Oral Medicine Department, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار، گروه آموزشی بیماریهای دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
مصطفی صادقی | Mostafa Sadeghi
Professor, Department of Restorative Dentistry, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استاد، گروه آموزشی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
فواد ایرانمنش | Foad Iranmanesh
Assistant Professor, Department of Endodontic, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار، گروه آموزشی اندودانتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
فاطمه السادات امامی | Fatemeh Sadat Emami
Dentist, School of Dentistry, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
دندانپزشک، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
فائزه اسماعیلی رنجبر | faezeh Esmaeili Ranjbar
Molecular Medicine Research Center, Research institute of Basic Medical Sciences, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی، مرکز تحقیقات علوم پایه، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jmds.mums.ac.ir/article_25174.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات