این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۳۸-۱۴۷

عنوان فارسی تأثیر اسید‌فولیک بر یادگیری و حافظه فضایی در مدل تخریب الکتریکی هسته‌ی قاعده‌ای مگنوسلولاریس: مدل حیوانی بیماری آلزایمر
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری نورودژنراتیو همراه با اختلال شناختی شدید است. با در نظر گرفتن نقش اسید‌فولیک (FA) بر بهبود عملکردهای شناختی در برخی از مدل‌های بیماری، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر اسید‌فولیک بر اختلال یادگیری و حافظه فضایی القاء شده توسط تخریب الکتریکی دو طرفه هسته قاعده‌ای مگنوسلولاریس (NBM) در موش‌های صحرایی نر بالغ مدل بیماری آلزایمر انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی 49 موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به‌طور تصادفی به 7 گروه تقسیم شدند: کنترل، تخریب NBM (تخریب الکتریکی دو‌طرفه NBM)، شاهد تخریب (ورود الکترود به NBM بدون القاء جریان الکتریکی)، حلال (تخریب+ سالین)، تخریب+ اسید‌فولیک (5، 10 و 15 میلی‌گرم بر کیلوگرم). در گروه‌های تحت تیمار 30 دقیقه بعد از تخریب NBM تزریق داخل صفاقی اسید‌فولیک و یا سالین به مدت یک هفته انجام شد. سپس به مدت 5 روز بوسیله ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش نیز آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه بلند مدت انجام گرفت.
یافته‌ها: تخریب دوطرفه NBM منجر به کاهش یادگیری و حافظه فضایی در مقایسه با گروه‌های کنترل و شاهد تخریب گردید (0/001˂P). افزایش معنی‌دار یادگیری و حافظه فضایی در گروه‌های تخریب +10 میلی‌گرم بر کیلوگرم اسید فولیک (0/05˂P) و تخریب +15 میلی‌گرم بر کیلوگرم اسید فولیک (0/01˂P) در مقایسه با گروه تخریب مشاهده شد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسید‌فولیک، یادگیری، حافظه فضایی، هسته قاعده‌ای مگنوسلولاریس، بیماری آلزایمر

عنوان انگلیسی The Effect of Folic Acid on Learning and Spa-tial Memory in Electrical Leisions Model of Nu-cleus Basalis Magnocellularis: Animal Model of Alzheimer’s Disease
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Alzheimer's disease (AD) is a neurodegenerative disorder with severe cognitive impairments. Taking into account the role of folic acid on improving cognitive functions in some disease models, the present study aimed to examine the effect of folic acid on spatial learning and memory impairment induced by bilateral electrical lesion of nucleus basalis magnocellularis (NBM) in Alzheimer’s disease model of adult male rats.
Materials and Methods: In this experimental study, 49 adult male Wistar rats were randomly divided into seven groups: Negative control, NBM lesion (bilateral electric lesion of NBM), sham lesion (electrode entry into NBM without induction of electric current), vehicle (lesion+saline), and lesion+folic acid (FA 5, 10, 15 mg/kg). In the treated groups, intraperitoneal injection of folic acid or saline was performed for one week, 30 minutes after the NBM lesion. Then, they were trained for five days by Y-shaped maze. Twenty-five days after the training, a memory recall test was performed to evaluate long-term memory.
Results: NBM bilateral lesion decreased learning and spatial memory compared to the negative and sham control groups (P˂0.001). There was a significant increase in learning and spatial memory in the lesion+FA 10 mg/kg (p<0.05) and lesion+FA 15 mg/kg (P<0.01) groups compared to the lesion group.
Conclusion: The results of this study show that folic acid improves learning and spatial memory in Alzheimer's disease models with bilateral electrical lesions of NBM in adult male rats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Folic Acid, learning, spatial memory, Nucleusbasalisof mag-nocellularis, Alzheimer’s disease

نویسندگان مقاله نسترن زمانی | Nastaran Zamani
Department of Biology, School of Science, Payame Noor University, Tehran, Iran
گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1115-18&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات