این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۴، شماره ۲۳۹، صفحات ۲۶-۳۲
عنوان فارسی
شناسایی استعداد های برتر در فارماکولوژی پزشکی: ایدهی جدید برگزاری مسابقات کشوری دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
فارماکولوژی یکی از دوره
های ضروری کوریکولوم آموزشی علوم پزشکی است و آموزش آن در طی دوره
ی مقدماتی علوم پزشکی موجب توانمندسازی دانشجویان در به کارگیری داروها در طی دوره بالینی خواهد شد. از آن
جایی که تدریس و یادگیری آن از جمله مباحث چالش برانگیز در برنامه
ریزی آموزشی است، این مطالعه با هدف معرفی ایده
ای جدید جهت شناسایی دانشجویان استعدادهای برتر در حیطه فارماکولوژی پزشکی، تحرک علمی و انگیزش دانشجویان علوم پزشکی و یادگیری بهتر مفاهیم داروشناسی، انجام گرفت.
مواد و روش
ها:
جمعیت هدف، دانشجویان رشته
های علوم پزشکی (برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی قبل از ورود به مقطع بالینی و برای سایر رشته
های علوم پزشکی، شرکت فراگیران در هر مقطعی بعد از گذراندن درس فارماکولوژی) تعیین شدند. به منظور شرکت دانشجویان در این مسابقه، از آبان ماه سال 1401 به مدت 4 ماه، از طرق مختلف، به گروه
های مختلف دانشجویان رشته
های علوم پزشکی، در خصوص تاریخ و نحوه
ی برگزاری مسابقه اطلاع
رسانی گردید.
فاز نخست برنامه در سطح دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت و جهت تعمیم و گسترش آن در سطح ملی، این دوره از مسابقات در سه سطح دانشگاهی، منطقه
ای و کشوری پیشنهاد گردید.
یافتهها:
همان
گونه که در حال حاضر المپیادهای کشوری دانشجویان علوم پزشکی، از جمله راهکارهای شناسایی استعدادهای برتر در حیطه
های مختلف علوم پزشکی است، برگزاری مسابقات کشوری فارماکولوژی پزشکی نیز می
تواند از جمله گزینه
های سیاستی جهت ترغیب و انگیزش دانشجویان به یادگیری این درس مطرح شود.
استنتاج:
از
توصیه
های سیاستی و استراتژی
های پیاده
سازی می
توان به
سیاست
گذاری ملی و تعیین دانشگاه مجری جهت
مدیریت، سازماندهی و برگزاری مسابقه کشوری،
پیش
بینی میزان اعتبار مورد نیاز و تعیین ردیف بودجه
ای مرتبط، تعیین اعضای کمیته علمی و اجرایی در دانشگاه مجری،
طراحی سوالات،
اجرای مسابقه و
ارزشیابی اجرای برنامه، اشاره کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فارماکولوژی، بازی سازی، سیاستگذاری
عنوان انگلیسی
Identifying Top Talents in Medical Pharmacology: A Novel Idea of Holding National Competitions among the Students of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Pharmacology is one of the core courses in the curriculum of medical sciences, and its instruction during the early stages of medical education equips students with the knowledge to use drugs effectively in clinical practice. Given that teaching and learning pharmacology are among the more challenging aspects of educational planning, this study aimed to introduce a novel idea to identify top talent in the field of medical pharmacology, stimulate scientific activity and motivation among medical students, and enhance their understanding of pharmacological concepts.
Materials and methods:
The study population consisted of medical sciences students (including medical, dental, and pharmacy students before entering the clinical stage, and for other fields of medical sciences, participants at any educational stage after completing the pharmacology course). The date and method for holding the competition were announced to various student groups through multiple channels, over a four-month period, starting in October 2022. The first phase of the program was implemented at Babol University of Medical Sciences, and in order to generalize and expand it as a nationwide competition, it was proposed at three levels: university, regional, and national.
Results:
Similar to the current National Olympiads for medical sciences students, which serve as effective tools for identifying top talent in various medical fields, the implementation of national competitions in medical pharmacology can be considered one of the policy options to encourage and motivate students to better engage with this important field of medicine.
Conclusion
:
Policy Recommendations and Implementation Strategies: 1. National policy-making and selecting a university of medical sciences to manage, organize and execute the national competition, 2. Estimating the required budget and allocating the necessary funds accordingly, 3. Appointing scientific and executive committee members at the executing university, 4. Designing competition questions, 5. Executing the competition, 6. Evaluating the program's implementation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
pharmacology, gamification, policy development
نویسندگان مقاله
سیمین موعودی | Simin Mouodi
Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
علی اکبر مقدم نیا | Ali Akbar Moghadamnia
Professor, Cellular and Molecular Biology Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
استاد، مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
امیر محمد رضایی مجد | Amir Mohamad Rezaei Majd
Medical Student, Student Research Committee, Razi Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
پزشک، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
مرجان فلاح | Marjan Fallah
Assistant Professor, Department of Toxicology and Pharmacology, Faculty of Pharmacy, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran
استادیار، گروه سم شناسی و فارماکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، آمل، ایران
محمدحسین اصغری | Mohammad Hossein Asghari
Associate Professor, Cellular and Molecular Biology Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات بیولوژی سلولی و ملکولی، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-17874-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات