این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۳۹، صفحات ۷۴-۸۰

عنوان فارسی بررسی رابطه‌ی مولفه‌های یادگیری مادام‌العمر با پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۴۰۲
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری مادامالعمر برای جامعه پزشکی که لازم میداند فرد متخصص همیشه در کنار آخرین تحولات و پیشرفتهای این حوزه باشد، در این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین یادگیری مادامالعمر و مولفههای آن با پذیرش پزشکی مبتنی بر شواهد در میان دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشکده پزشکی ساری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1402، بپرداخته شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 170 دانشجوی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با روش نمونهگیری در دسترس وارد تحقیق شدند. ابزار مورد مطالعه دو پرسشنامه با عنوان یادگیری مادام العمر با 14 گویه و سه خرده مقیاس با عناوین باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات، و توجه به فرصتهای یادگیری و پرسشنامه‌ دیگر پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد میباشد. پس از جمعآوری دادهها در نرمافزار 21 SPSS وارد و یافتهها با انجام آمار توصیفی و آمار استنباطی با انجام آزمونهای همبستگی تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره‌ی کل یادگیری مادام‌العمر در مطالعه‌ی فوق 4/37±38/61 در محدوده بالا (بالاتر از 36) بوده است. به ترتیب میانگین باورهای مرتبط با یادگیری و انگیزش، مهارت جستجوی اطلاعات و توجه به فرصتهای یادگیری برابر 2/61±20/78، 1/86±10/34و 1/57±7/49 بود. نمره کل پذیرش مبتنی بر شواهد 6/08±34/51نیز در محدوده بالا (بالاتر از 33) قرار داشت. تنها مولفه مهارت جستجوی اطلاعات در یادگیری مادامالعمر با نمره پذیرش پزشکی مبتنی بر شواهد همبستگی مثبت معنی‌داری نشان داد.
استنتاج: علیرغم بالا بودن میزان رویکرد یادگیری مادام العمر و پذیرش مبتنی بر شواهد همستگی مثبتی بین آنها مشاهده نشد. بنابراین برای ایجاد مهارت‌های مدیریت اطلاعات و ارزیابی محیط یادگیری مبتنی بر شواهد باید رویکردهای مناسبی برای ارتقای جهت‌گیری یادگیری مادام‌العمر دانشجویان در نظر گرفته شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری مادام العمر، پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی Exploring the Relationship between Lifelong Learning Components and Evidence- Based Medicine Acceptance among Physiopathology Students at Mazandaran University of Medical Sciences, 2023
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Lifelong learning is a cornerstone of the medical profession, ensuring that specialists remain current with developments in their field. Given this importance, this study investigated the relationship between lifelong learning and its components with the acceptance of evidence based medicine among physiopathology students at Sari Medical School, Mazandaran University of Medical Sciences, during the year 2023.
Materials and methods: This descriptive-correlational study included 170 physiopathology students, selected through a convenience sampling method. Data collection was conducted using two questionnaires: the first assessed lifelong learning through 14 items across three subscales; beliefs related to learning and motivation, information search skills, and attention to learning opportunities. The second questionnaire measured the acceptance of evidence-based medicine. Data were entered into SPSS V.21 for analysis, employing descriptive and inferential statistical methods, including correlation tests, to evaluate the findings.
Results: The average lifelong learning score in this study was 38.61±4.37, placing it in the high range (above 36). The mean score for the subscales: beliefs related to learning and motivation, information search skills, and attention to learning opportunities were 20.78±2.61, 10.34±1.86, and 7.49±1.57, respectively. The overall evidence-based acceptance score was 34.51±6.08, also categorized as high (above 33). Among the components of lifelong learning, only the information search skill subscale showed a significant positive correlation with the evidence-based medicine acceptance score.
Conclusion: Despite the high levels of both lifelong learning orientation and acceptance evidence based medicine observed in this study, no significant positive association was found between them. Therefore, to enhance students’ lifelong learning orientation, it is essential to adopt strategies that focus on developing information management skills and fostering an environment that supports the evidence-based learning

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله lifelong learning, performance evidence base, medical students

نویسندگان مقاله پریناز طالبی | Parinaz Talebi
Medical Student, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

نسیم قهرانی | Nassim Ghahrani
Medical Student, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکترای تخصصی آموزش عالی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

فروزان صادقی محلی | Forouzan Sadeghimahalli
Assistant Professor, Department of Physiology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیاوش مرادی | Siavash Moradi
Associate Professor, Education Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7594-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات