این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۶۵-۷۵
عنوان فارسی
حل مسأله خلاقانه در دانشجویان گفتاردرمانی با بهکارگیری مدل تفکر طراحی: یک تیغ دو لبه
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از مدلهای پرورش حل مسأله خلاقانه، مدل تفکر طراحی است. هدف از مدل این است که دانشجویان برای مسائل دشوار راه حل مناسبی را طراحی کنند. در این مطالعه، مدل تفکر طراحی برای تدریس آنالیز اکوستیک گفتار در دانشجویان کارشناسی گفتاردرمانی به کار گرفته شد.
روش بررسی: شیوه کنش پژوهی استفاده شد. شیوه تدریس براساس سه مرحله انگیزش، ایدهپردازی و کارآزمایی از مدل تفکر طراحی انجام شد. در مرحله انگیزش، مدرس با استفاده از موضوعات روز سعی کرد انگیزه لازم برای یادگیری را در دانشجو ایجاد کند. در مرحله ایدهپردازی، نگاه خلاقانه دانشجو به یک مسأله و طراحی راهحلهای متناسب برای آن به صورت داوطلبانه گرفته شد. در مرحله کارآزمایی، بررسی کاربردی بودن ایدههای دانشجویان در فضای بالینی بررسی شد. ارزشیابی عملکرد دانشجویان بر اساس سه سطح واکنش، یادگیری و رفتار از مدل کرک پاتریک بود. واکنش با نظرسنجی، یادگیری با مقایسه پیشآزمون - پسآزمون ( سوالات با سطوح مختلف دشواری و یک سوال خلاقیت) و رفتار براساس مشاهده و ثبت عملکرد دانشجویان انجام گرفت.
یافته ها: در سطح واکنش، دانشجویان این مدل را باعث انگیزش خود در یادگیری میدانستند. در سطح یادگیری، رشد 42/71 درصدی در سوالات تاکسونومی سه و افزایش 85/42 درصدی در پاسخ صحیح و نوآورانه به سوال خلاقیت مشاهده شد. در سطح رفتار، دانشجویان کاربردهای بالینی را به خوبی به کار میگرفتند.
نتیجهگیری: مدل تفکر طراحی میتواند در تدریس مبتنی بر حل مسأله خلاقانه موثر باشد اما امکان ناهماهنگی در بکارگیری مفاهیم پایه آموزشی نیز هست. بررسی کیفی نشان داد که دانشجویان پاسخ صحیح به سوالات ساده در پسآزمون را میدانستند اما گمان میکردند سوال خلاقانه است و گزینه نوآورانهتر را انتخاب کردند. بنابراین کاربرد مدل تفکر طراحی در آموزش همراه با با یک شیوه غیرخلاقانه برای مفاهیم پایه پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خلاقیت در آموزش،حل مسأله،تدریس موثر،یادگیری خلاقانه،آموزش بالینی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خلاقیت در آموزش,حل مسأله,تدریس موثر,یادگیری خلاقانه,آموزش بالینی
نویسندگان مقاله
فاطمه سیاحی |
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
فرخنده صالحی |
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
نشانی اینترنتی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_210858_00911524e31531958d0330c4ef9f7773.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات