این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۵۴-۷۷

عنوان فارسی فراترکیب ابعاد استراتژیک پلتفرم‌های دیجیتال: دیدگاه چرخه عمر
چکیده فارسی مقاله هدف: امروزه پلتفرم‌های دیجیتال ساختار تمام صنایع را متحول نموده و نقش خدمات دیجیتال را در زندگی روزمره مردم افزایش داده اند. باتوجه به نرخ بالای شکست پلتفرم‌های دیجیتال در نظر گرفتن عوامل زیادی برای موفقیت یک پلتفرم دیجیتال در محیط امروزی لازم است. یکی از این عوامل درک و شناخت چرخه عمر پلتفرم دیجیتال می‌باشد. بنابراین هدف این مطالعه ضمن مرور بر پلتفرم‌های دیجیتال با محوریت چرخه عمر، شناخت ابعاد استراتژیکی است که شانس موفقیت برای پلتفرم‌های-دیجیتال را در محیط امروزی بهبود می‌بخشد تا بتوان براساس آن‌ها چارچوبی برای بررسی سیستماتیک پیکربندی‌های استراتژیک مختلف ر در مراحل چرخه عمر آن-ها ایجاد کرد.

روش: این پژوهش از مرورمتون سیستماتیک و فراترکیبادبیات پلتفرم‌های دیجیتال برای دستیابی به اهداف تحقیق، با تمرکز خاص بر چرخه‌عمر پلتفرم‌های-دیجیتال، انجام داد. بدین منظور 4 گام شامل تنظیم کردن هدف برای پژوهش، بررسی نظام‌مند مبانی نظری(مرور ادبیات)، جستجو و انتخاب مقالات مرتبط با پژوهش، و استخراج اطلاعات از مقالات طی شد. در نهایت، به منظور سازماندهی و ترکیب یافته‌های پژوهش از روش ایجاد چارچوب مورفولوژی استفاده شد که شامل 4 مرحله، شناسایی ابعاد ، فهرست عوامل، ایجاد چارچوب، و دستیابی به شرایط پایانی بود.

یافته‌ها: این پژوهش چرخه‌های عمر موجود در ادبیات پلتفرم را بررسی نموده و سازه‌های کلیدی را از ادبیات استخراج نمود. سپس با استفاده از کدگذاری باز و محوری با روش فراترکیب یک چرخه عمر 4 مرحله‌ای (شامل تولد-برنامه‌ریزی، راه‌اندازی، رشد، و بلوغ-تکامل) را بر مبنای 4 عامل؛ سهم بازار، رشد بازار و شکل‌گیری و تکامل اکوسیستم پلتفرمی در طول زمان ایجاد نمود که منجر به ایجاد انسجام و درک بیشتر از مراحل چرخه‌های عمر در ادبیات پلتفرم دیجیتال گردید. سپس ابعاد استراتژیک پلتفرم‌های دیجیتال را در 6 بُعد کلی (شامل؛ چالش کلیدی، اهداف کلیدی، استراتژی مقابله با چالش، نقش اساسی، تکامل ارزش پیشنهادی، و تکامل اکوسیستم پلتفرمی) از ادبیات به مرر زمان و به صورت حرکت رفت‌وبرگشتی چندین باره و انجام اصلاحات مشخص شدند. در آخر، با اختصاص عوامل استخراج شده از ادبیات که حالات یا تغییرات مختلف را در هر بُعد توصیف می کنند به سلول‌های ایجاد شده از تقاطع چرخه عمر پلتفرم‌های دیجیتال و ابعاد استراتژیک آن‌ها، یک چارچوب مورفولوژی ایجاد نمود. این چارچوب به ترکیبات بالقوه عوامل در ابعاد مختلف کمک می‌کند.

نتیجه: این مطالعه بر اهمیت همسویی استراتژیک بین ابعاد استراتژیک و چرخه‌های عمر پلتفرم‌های دیجیتال تأکید می‌کند. با شناسایی و پیوند سیستماتیک این ابعاد، این مطالعه یک چارچوب مورفولوژیکی برای ایجاد یک دید جامع و راهنمایی صاحبان، مدیران و رهبران استراتژیک در صنعت پلتفرم‌های دیجیتال ارائه کرده است. همچنین، این مطالعه در هر مرحله از چرخه عمر، متناسب با اهداف هر مرحله، استراتژی‌های موفق رایج برای عبور از چالش‌های کلیدی در هر مرحله از چرخه عمر کسب‌وکارهای پلتفرمی دیجیتال ارائه می‌کند که می‌تواند به عنوان راهنمای عبور از چالش‌های کلیدی هر مرحله چرخه عمر (مانند چالش مرغ و تخم مرغ در مرحله راه‌اندازی) در محیط دیجیتال پویا عمل کرده و در جهت‌یابی دستیابی به موفقیت پایدار کمک نماید. بنابراین، این چارچوب یک رویکرد ساختار یافته برای همسویی استراتژیک در پلتفرم‌های دیجیتال ایجاد کرده است که برای غلبه بر نرخ شکست بالای مشاهده شده در آن‌ها بسیار مهم است. در نهایت، با استفاده از این چارچوب، استراتژیست‌ها و مدیران پلتفرم‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند که دیدگاهی جامع از سناریوهای بالقوه را در نظر می گیرد، در نتیجه انعطاف پذیری استراتژیک را بهبود دهند. این رویکرد ساختاریافته برای حفظ مزیت رقابتی در فضای پلتفرم دیجیتال، جایی که چابکی استراتژیک و مدیریت اکوسیستم کلید موفقیت بلندمدت است، بسیار مهم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چرخه عمر،پلتفرم دیجیتال،فراترکیب،چارچوب مورفولوژی،

عنوان انگلیسی A Meta-synthesis of the Strategic Dimensions of Digital Platforms: A Lifecycle Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Today, digital platforms have transformed the structure of all industries and increased the role of digital services in people's daily lives. Considering the high failure rate of digital platforms, it is necessary to consider many factors for the success of a digital platform in today's environment. One of these factors is understanding the lifecycle of the digital platform. Therefore, the purpose of this study, while reviewing digital platforms based on their lifecycle, is to identify the strategic dimensions that improve the chances of success for digital platforms in today's environment. Based on these dimensions, a framework can be established to systematically review different strategic configurations at various stages of their lifecycle.

Method: This research conducted a systematic and meta-qualitative literature review of digital platforms to achieve the research goals, with a special focus on the lifecycle of digital platforms. For this purpose, four steps were carried out: setting the goal for the research, systematically reviewing theoretical foundations (literature review), searching for and selecting articles related to the research, and extracting information from the articles. Finally, a morphological framework was created to organize and combine the research findings, which included four steps: identifying dimensions, listing factors, creating a framework, and achieving final conditions.

Results: This research examined the lifecycles in the digital platforms literature and extracted key constructs from the literature. Then, using open and axial coding with a meta-combination method, a four-stage lifecycle (including birth-planning, start-up, growth, and maturity-evolution) based on four factors (market share, time, market growth, and ecosystem) was created, leading to the formation of necessary coherence in the stages of lifecycles in digital platform literature. The strategic dimensions of digital platforms were determined in six general dimensions (including key challenges, key objectives, strategies to deal with challenges, fundamental roles, evolution of the proposed value, and evolution of the platform ecosystem) from the literature over time, as a round-trip movement several times, and the completion of the reforms. Finally, this framework allows strategists and platform managers to make informed decisions that take a holistic view of potential scenarios, thereby improving strategic flexibility. This structured approach is critical to maintaining competitive advantage in the digital platform space, where strategic agility and ecosystem management are key to long-term success.

Conclusion: This study emphasizes the importance of strategic alignment between strategic dimensions and the lifecycles of digital platforms. By systematically identifying and linking these dimensions, this study has provided a morphological framework to create a comprehensive view and guide owners, managers, and strategic leaders in the digital platforms industry. Additionally, in each stage of the lifecycle, according to the objectives of each stage, this study provides successful suggested strategies to overcome key challenges in each stage of the lifecycle of digital platform businesses, which can be used as a guide for researchers, managers, and platform business owners, helping them navigate the challenges of the dynamic digital environment and achieve sustainable success. Therefore, this framework has created a structured approach to strategic alignment in digital platforms, which is crucial to overcoming their high failure rate. Finally, using this framework, strategists and platform managers can make informed decisions that take a holistic view of potential scenarios, thereby improving strategic flexibility. This structured approach is critical to maintaining competitive advantage in the digital platform space, where strategic agility and ecosystem management are key to long-term success.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چرخه عمر,پلتفرم دیجیتال,فراترکیب,چارچوب مورفولوژی

نویسندگان مقاله نیلوفر نوبری |
گروه کارآفرینی فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

آتوسا ابراهیمی شاه آبادی |
گروه کارآفرینی فناوری، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_99696_1e2d4762b6147a52e70d79b3752b63dc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات