این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۵۹-۹۰
عنوان فارسی
شاعه دانش مبتنی بر شبکههای اجتماعی: یک مرور نظاممند
چکیده فارسی مقاله
هدف:
امروزه شبکههای اجتماعی به یک پلت فرم ارزشمند برای تسهیل اشتراک دانش و ارتباطات، نه تنها در سطح شخصی یا فردی، بلکه برای سازمانها تبدیل شده است. با این وجود، رشد مهم و سریع پژوهشها در این زمینه، تلاشهای کمی برای بررسی نظاممند و ترکیب یافتههای بررسیهای قبلی و ارزیابی وضعیت فعلی پژوهشها در مورد استفاده از شبکههای اجتماعی در اشاعه دانش صورت گرفته است. هدف اصلی این مقاله ارائه درک بهتر و بررسی دقیق وضعیت فعلی پژوهشها در مورد استفاده از شبکههای اجتماعی برای اشاعه دانش است.
روش
پژوهش:
در این پژوهش از روش مرور نظاممند ادبیات برای جمعآوری و مرور مطالعات با پیروی از یک روش مرور از پیش تعریفشده، ادغام استراتژیهای جستجوی خودکار و دستی، به منظور پوشش دادن همه مقالات پژوهشی مرتبط منتشر شده در این بازه زمانی استفاده شده است. جستجوی نظاممند با توجه به کلمات کلیدی به 253 برونداد پژوهشی رسید که در نهایت 37 برونداد پژوهشی منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین شدند.
یافتهها:
پس از فرآیند تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج حاصل از مطالعات اولیه منتخب، یک نمای کلی روشن و جامع از پژوهش فعلی را نشان میدهد که بر اشاعه دانش از طریق شبکههای اجتماعی متمرکز است و سه فعالیت اصلی کاربرد شبکههای اجتماعی را شناسایی میکند که شامل فرآیندهای جستجوی دانش، اشاعه دانش و تعامل اجتماعی است. علاوه بر این، عواملی شامل دسترسی، واقعی بودن و ماندگاری، شبکههای اجتماعی را به فضایی برای اشاعه دانش در همه زمینهها تبدیل میکند. یافتههای این مطالعه نشان میدهد که جو سازمانی، فقدان رهبری، هزینههای تدوین دانش، ترس از دست دادن قدرت دانش و فقدان منفعت شخصی از جمله چالشهای اشاعه دانش در شبکههای اجتماعی است.
نتیجهگیری:
نتایج این مطالعه نشان میدهد که شبکههای اجتماعی برای اجرای اشتراک دانش با اشکال مختلف رفتار مرتبط هستند و پتانسیل غلبه بر چالشهای مرتبط با استفاده از آن را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت دانش،اشاعه دانش،شبکههای اجتماعی،چالشهای اشاعه دانش،
عنوان انگلیسی
Knowledge Dissemination based on Social Networks: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: Knowledge is an asset that increases when others share it, and its sharing and dissemination leads to synergy and growth of individual and collective knowledge. In fact, the dissemination of knowledge is the process of communication between two or more people, which includes the transfer and acquisition of knowledge. In knowledge dissemination, the focus is on human capital and interpersonal interactions. In recent years, the expansion of social media has had a significant impact on the ease of spreading knowledge among people. Social media are central members of internet communities that have many possibilities to create interpersonal communication and transfer information and dissemination knowledge. Today, social networks have become a valuable platform to facilitate knowledge sharing and communication, not only at a personal or individual level, but also for organizations. However, despite the significant and rapid growth of research in this field, few attempts have been made to systematically review and synthesize the findings of previous reviews and evaluate the current state of research on the use of social networks in knowledge dissemination. The main purpose of this paper is to provide a better understanding and review the current state of research on the use of social networks for knowledge dissemination.
Methodology
: In this research, a systematic literature review method has been used to collect and review studies by following a predefined review method, integrating automatic and manual search strategies, in order to cover all related research articles published in this period of time. Systematic search according to keywords reached 253 research outputs, and finally 37 research outputs matching the criteria were determined for in-depth analysis.
Findings
: After the data analysis process, the results from the selected preliminary studies show a clear and comprehensive overview of current research that focuses on knowledge dissemination through social networks and identify three main activities of social network use, which include the processes of knowledge seeking, knowledge dissemination and social interaction. In addition, factors including accessibility, authenticity, and permanence make social networks a space for knowledge dissemination in all fields. The findings of this study show that organizational conditions, lack of leadership, costs of knowledge compilation, fear of losing the power of knowledge and lack of personal benefit are among the challenges of knowledge dissemination in social networks.
Conclusion
: The results of this study show that social networks for implementing knowledge sharing are related to different forms of behavior and have the potential to overcome the challenges associated with its use.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت دانش,اشاعه دانش,شبکههای اجتماعی,چالشهای اشاعه دانش
نویسندگان مقاله
لیلا جباری |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت اطلاعات و دانش، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمد حسن زاده |
استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فاطمه زندیان |
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
عاطفه شریف |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_172883_e5c7fc20f0fc02ac7fdd3a235ebebe43.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات