این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۱۶۱-۱۹۲
عنوان فارسی
بررسی داستانسرایی دیجیتال به عنوان ابزاری برای بهبود/توسعه مهارتهای سواد اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله
هدف
: داستانسرایی دیجیتال یک ارائه چندرسانهای از یک داستان مبتنی بر هنر توصیف شده است. این ارائه معمولاً با استفاده از یک ویدئو صورت میگیرد و به این صورت است که افراد در رابطه با موضوع خاصی روایتی را طراحی و به نمایش میگذارند. بنابراین، میتواند به عنوان یک ابزار مدرن نقش مهمی در توسعه سواد اطلاعاتی افراد داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی استفاده از داستانسرایی دیجیتال در گسترش سواد اطلاعاتی انجام شده است.
روش پژوهش
: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و از طریق تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر تمامی مقالات معتبر و مرتبط داخلی و خارجی در بازه زمانی 2024- 2000 است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 53 مقاله انتخاب شد. برای یافتن مقالات از کلمات کلیدی مانند داستانسرایی دیجیتال، سواد اطلاعاتی، آموزش الکترونیک به صورت تنهایی و ترکیبی استفاده شد. معیارهای ورودی شامل اعتبار منابع، دسترسی و سال چاپ آنها در بازه زمانی مشخص بود. جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعه مقالات و تا رسیدن به اشباع انجام شد.
یافتهها
: ابتدا 53 مضمون پایه از متون استخراج شد. سپس مضامین به گروههای بزرگتر تقسیم شدند و با عنوان مضامین سازنده مشخص شدند. در ادامه، 14 مضمون سازنده و در نهایت 7 مضمون اصلی (یادگیری-یادآوری، مهارتهای کلامی–اجتماعی، مهارتهای روانشناختی، انطباق پذیری فردی-فرهنگی، خلاقیت، گسترش سواد و عوامل علی) شناسایی شدند.
نتیجهگیری
: از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که داستانسرایی دیجیتال نقش مهمی در یادگیری الکترونیک و همچنین گسترش انواع سواد دارد و میتواند به عنوان یک ابزار در گسترش سواد اطلاعاتی نقش مهمی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داستانسرایی دیجیتال،سواد اطلاعاتی،تحلیل محتوا،یادگیری الکترونیک،آموزش،
عنوان انگلیسی
Investigating Digital Storytelling as a Tool of Improving/ Developing Information Literacy Skills
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: Digital storytelling is an innovative tool and works as a promising activity to facilitate and develop learning in the postmodern society. Digital storytelling emphasizes the group process and people's experience in sharing stories, visual and verbal functions that are necessary for understanding language and thinking from the perspective of cognitive neuroscience. It also provides an interactive approach to create a learning group, engage learners in digital literacy and create educational opportunities for global interaction with audiences and can play an important role in expanding people's digital literacy. Therefore, as a modern tool, it can play an important role in the development of people's information literacy. This research was conducted with the aim of investigating the use of digital storytelling in expanding information literacy.
Methodology
: The current research was done with a qualitative approach and through content analysis. In order to obtain comprehensive information, all valid domestic and foreign scientific articles related to the research topic in the period of 2000-2024 were selected as the research community, and 53 articles were selected using targeted sampling. The search was performed in Google Scholar and specialized databases such as Medline, SID, Magiran, Pubmed, Scopus, and ScienceDirect. Key terms such as digital storytelling, information literacy, storytelling education, impact of digital storytelling, e-learning, new learning alone and combined were used to find articles. The entry criteria included the validity of the sources, their accessibility and the year of their publication in the desired time period. Data collection was done through reading articles until saturation was reached.
Findings
: First, 53 basic themes were extracted from the texts. Then, the themes were divided into larger groups and identified as constructive themes. In the following, 14 constructive themes (verbal-linguistic skills, social skills, expansion of digital literacy, expansion of traditional literacy, collaborative learning, remembering content, organizing information, psychological capital, excitement, adaptability, intercultural communication, factors affecting the use of storytelling, attractiveness, Expansion of creativity) and finally 7 main themes (learning-remembering, verbal-social, psychological skills, individual-cultural adaptability, creativity, expanding literacy and causal factors) were identified.
Conclusion
: From this research, it can be concluded that digital storytelling has different advantages that can affect people's literacy in digital and non-digital fields. Digital storytelling as an educational and communication tool can have a great impact on expanding people's information literacy. Digital stories usually contain various information and knowledge conveyed to people through storytelling. This information can be transferred through stories in an attractive and understandable way for people and increase their knowledge and awareness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
داستانسرایی دیجیتال,سواد اطلاعاتی,تحلیل محتوا,یادگیری الکترونیک,آموزش
نویسندگان مقاله
مریم خدابین |
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
محمد زره ساز |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سمیه سادات آخشیک |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
قاسم آزادی احمدآبادی |
عضو هیئت علمی گروه ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_198333_4d11f1d77eb9538cb2607a236b5eddc5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات