این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روند تاثیر موقعیت اجتماعی و اقتصادی بر عملکرد تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸ 
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت: 28/12/1390 تاریخ پذیرش: 10/08/1391 چکیده تحلیل موقعیت اجتماعی، اقتصادی و نقش متغیرهای مختلف تشکیل دهنده این موقعیت‌ها در طی زمان بر عملکرد تحصیلی (نمره کل) داوطلبان ورود به آموزش عالی از اهداف این تحقیق است تا مشخص نماید، این موقعیت‌ها در دستیابی به نمرات بالا چه تأثیراتی دارند و در طی زمان نقش این متغیرها ثابت مانده یا تغییر کرده است. تمامی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری درگروه آزمایشی علوم انسانی، در سال‌های 1380 تا 1388 جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می‌دهند. داده‌های تحقیق براساس اطلاعات و مدارک موجود در سازمان سنجش آموزش کشور و فرم‌های نظرخواهی تعداد 4105542 نفر در این گروه‌ آزمایشی در جلسه آزمون حاضر بوده و دیپلم خود را در سال قبل از آزمون دریافت نموده و گروه آزمایشی امتحانی آنان با رشته‌ای که در آن دیپلم گرفته‌اند تطابق داشته، جمع‌آوری شده است. بنابراین حجم اطلاعات مورد استفاده به عنوان نمونه آماری که از داده‌های گمشده چشم پوشی شده است دراین گروه‌ آزمایشی 1217321 نفر می‌باشد. روش آماری به کار رفته در این تحقیق، استفاده از مدل‌های سه سطحی با استفاده از نرم‌افزار HLM است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هر یک از متغیرهای تشکیل دهنده موقعیت‌ اجتماعی، اقتصادی با میزان تأثیر متفاوت، در افزایش نمره‌ کل داوطلبان مؤثر هستند و تفاوت معنی‌داری بین عملکرد تحصیلی زنان و مردان به نفع زنان مشاهده می‌شود؛ که با افزایش سال این تفاوت در گروه علوم انسانی بیشتر شده است. علاوه بر آن افزایش سطح تحصیلات پدران، سطح تحصیلات مادران و شغل پدران در هر سطح معنی‌داری بر افزایش عملکرد تحصیلی در تمامی سالهای تحقیق مؤثر بوده است؛ هرچند با افزایش سال از میزان اثر آنها کاسته شده است. همچنین در تمامی سالهای تحقیق افزایش سطح تحصیلات مادران در مقایسه با افزایش سطح تحصیلات پدران، در افزایش عملکرد تحصیلی اثر بیشتری داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان جمالی |
سازمان سنجش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-81&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-334834.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات