این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه یک مدل جامعه شناختی به منظور افزایش تولید علمی در اجتماعات علمی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
تاریخ دریافت: 02/08/1390 تاریخ پذیرش: 17/12/1390 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق و علمیعوامل جامعه شناختی مؤثر بر تولید علمیاعضای اجتماعات علمیدانشگاه اصفهان صورت گرفته است. در ابتدا رویکردهای مختلف مورد استفاده در مطالعه تولید علمیو همچنین مفهوم و تاریخچه اجتماع علمی مورد بررسی قرار گرفته ، سپس عوامل مؤثر بر تولید علمیاز دیدگاه نظریه پردازان اجتماع علمی(همچون رندل کالینز ،هاگستروم ، کوهن ، لاتور و ولگار) شناسایی شده است. روش تحقیق دراین پژوهش از نوع پیمایش میباشد و از شیوه نمونه گیری سهمیهای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90– 1389 میباشند که تعدادشان برابر با 2865 نفراست و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از: در میان گروههای تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمیو گروه فنی و مهندسی پایینترین تولید علمی را به خود اختصاص دادهاند. متغیرهای «میزان تعاملات و ارتباطات» ، «انرژی احساسی» و «اجماع معرفتی» نیز یک رابطه مثبت و معنادار را با تولید علمی نشان میدهند. اما در مدل رگرسیونی متغیر «فضای توجه نمادین» تأثیرگذاری معناداری را بر تولید علمی نشان نداد و از معادله حذف شد. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخصهای برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب میتواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تولید علمی در دانشگاهها ارائه شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رسول ربانی |
با کمال تأسف مطلع شدیم که جناب آقای دکتر رسول ربانی به رحمت خدا پیوسته است. فصلنامه آموزش عالی ایران بدین ترتیب مراتب تأثر و تأسف خود را از فقدان این همکار ارجمند ابراز می دارد.
علی ربانی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
زهرا ماهر |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-334849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات