این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه یک مدل جامعه شناختی به منظور افزایش تولید علمی در اجتماعات علمی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت: 02/08/1390 تاریخ پذیرش: 17/12/1390 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی و شناخت دقیق و علمی‌عوامل جامعه شناختی مؤثر بر تولید علمی‌اعضای اجتماعات علمی‌دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. در ابتدا رویکردهای مختلف مورد استفاده در مطالعه تولید علمی‌و همچنین مفهوم و تاریخچه اجتماع علمی‌ مورد بررسی قرار گرفته ، سپس عوامل مؤثر بر تولید علمی‌از دیدگاه نظریه پردازان اجتماع علمی‌(همچون رندل کالینز ،‌هاگستروم ، کوهن ، لاتور و ولگار) شناسایی شده است. روش تحقیق در‌این پژوهش از نوع پیمایش می‌باشد و از شیوه نمونه گیری سهمیه‌ای استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی‌، دانشجویان دکترا و دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 90– 1389 می‌باشند که تعدادشان برابر با 2865 نفراست و از میان آنها 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مهم­ترین نتایج ‌این پژوهش عبارتند از: در میان گروه‌های تحصیلی، گروه علوم پایه بالاترین میزان تولید علمی‌و گروه فنی و مهندسی پایین­ترین تولید علمی ‌را به خود اختصاص داده­اند. متغیرهای «میزان تعاملات و ارتباطات» ، «انرژی احساسی» و «اجماع معرفتی» نیز یک رابطه مثبت و معنادار را با تولید علمی ‌نشان می‌دهند. اما در مدل رگرسیونی متغیر «فضای توجه نمادین» تأثیرگذاری معناداری را بر تولید علمی‌ نشان نداد و از معادله حذف شد. مدل معادله ساختاری تدوین شده نیز شاخص­های برازش مطلوبی را کسب کرد و به این ترتیب می­تواند به عنوان یک مدل پیشنهادی به منظور افزایش تولید علمی در دانشگاه­ها ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول ربانی |
با کمال تأسف مطلع شدیم که جناب آقای دکتر رسول ربانی به رحمت خدا پیوسته است. فصلنامه آموزش عالی ایران بدین ترتیب مراتب تأثر و تأسف خود را از فقدان این همکار ارجمند ابراز می دارد.

علی ربانی |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زهرا ماهر |
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-334849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات