این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارائه مدلی مفهومی برای یاددهی ـ یادگیری از دور در آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
تاریخ دریافت: 17/03/1389 تاریخ پذیرش: 26/09/1390 چکیده فرایند آموزش عالی در هر جامعهای از اهمیت زیادی برخوردار است. دانشگاههای عصر حاضر با یک دگرگونی عمده مواجه هستند. کمبود بودجه، افزایش شمار دانشجو، تغییر جمعیت دانشجویی، نیازهای آموزشی متنوع و جدید اجتماع، به تغییرات سازمانی نیاز دارد؛ تغییراتی که با نیازهای جدید هماهنگ باشد. با آموزش از دور، امکان «یادگیری بدون محدودیت زمانی و مکانی» متناسب با نیازهای دانشجو فراهم میشود. این پژوهش با هدف ارائه مدل مفهومی یاددهی ـ یادگیری از دور در آموزش عالی صورت گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد درک قابلیتهای فناوری و نظریههای یادگیری به ویژه نظریه سازهگرایی و همینطور نظریه استقلال و تعامل در آموزش از دور، عوامل اثرگذار در طراحی یادگیری از دور اثربخش در آموزش عالی است. در این مدل راهبردهای یاددهی ـ یادگیری فعال فردی و گروهی و بازخورد بهموقع، با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و هشت نوع تعامل، با توجه به مبانی نظری و رسالت دانشگاههای حاضر طراحی شده است. از دیگر مواردی که این مدل بر آن تأکید دارد، ارزشیابی آغازین، تکوینی و تکمیلی است. در محیط یادگیری از دور اثربخش، ارزشیابی باید بخشی از فرایند یادگیری تلقی شود و بازخورد حاصل از آن برای بهبود یادگیری به کار رود. برای اعتبار بخشیِ ویژگیهای تعیینشده، از نظرات صاحبنظران آموزش از دور در دانشگاههای پیام نور، شیراز، علم و صنعت و امیرکبیر استفاده شده که درصد بالایی از نمونه آماری ویژگیهای مذکور را تأیید کردهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناهید ظریف صنایعی |
قطب آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
مهران فرج اللهی |
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/561/article-561-334856.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات