این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۱۴۱-۴۱۵۸
عنوان فارسی
تاثیر شرایط سبقت اتوبوسها در استراتژی کنترلی تمام توقف بر زمان انتظار مسافران
چکیده فارسی مقاله
سیستمهای حملونقلی سیستمهای ناپایداری هستند و این ناپایداری بر روی شاخصهای قابلیت اطمینان سیستمهای حملونقل تاثیر گذار است. برای افزایش قابلیت اطمینان میتوان از استراتژیهای کنترلی استفاده کرد. یکی از استراتژیهای کنترلی، توقف اتوبوسها در ایستگاهها است. پژوهشهای بسیاری بر روی استراتژی کنترلی اولین توقف و تاثیر آن بر روی زمان انتظار مسافران در گذشته صورت گرفته است. اما در این پژوهش از استراتژی کنترلی توقف در تمام ایستگاههای افق زمانی (تمام توقف) تحت تاثیر شرایط سبقت اتوبوسها، که در پژوهشهای قبلی مورد بررسی قرار نگرفته بود، استفاده میشود. سناریوی عدم وجود شرایط سبقت اتوبوسها و سناریوی وجود شرایط سبقت اتوبوسها معرفیشده و برای هرکدام یک مدل ریاضی جداگانه ارائه شده است. مدل ریاضی برای هرکدام از سناریوها شامل تابع هدف از نوع کمینهسازی و محدودیتهای مربوط به هرکدام است. در مدل ریاضی ارائهشده، تاثیر استراتژی کنترلی تمام توقف تحت تاثیر شرایط سبقت، بر زمان انتظار مسافران داخل اتوبوس و داخل ایستگاه مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه یک مثال فرضی برای حل مدل و یک مطالعهی موردی بر روی خط 5 BRT تهران انجام شده است و بر روی برخی پارامترهای مدل مانند حداکثر ظرفیت اتوبوس و طول افق زمانی تحلیل حساسیت انجام گرفته است. نتایج تحلیل حساسیت نشان داد که با افزایش ظرفیت اتوبوس و کاهش طول افق زمانی زمان انتظار مسافران کاهش مییابد. همچنین برای هرکدام از سناریوها زمان توقف اتوبوسها در هر ایستگاه، بهمنظور کمینهسازی زمان انتظار مسافران در داخل اتوبوس و داخل ایستگاه مشخص شد. نتایج مطالعهی موردی و مثال فرضی نشان میدهند که زمان انتظار مسافران در حالتی که از استراتژی کنترلی استفاده شده است نسبت به حالت بدون استراتژی کنترلی حدود 3 درصد کاهشیافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استراتژی کنترلی،زمان انتظار مسافران،زمان توقف اتوبوسها،
عنوان انگلیسی
The Effect of Bus Overtaking Conditions in all holding Control Strategy on Passengers Waiting Time
چکیده انگلیسی مقاله
Transportation systems tend to be unstable and this instability affects the reliability indices of transportation systems. To improve reliability, control strategies can be used. One of the control strategies is holding the buses at the stops. In this study, the holding control strategy in all rolling horizon stops is used. Many researches have been done on the control strategy of the first holding strategy and its effect on the waiting time of passengers in the past. However, in this research, the holding control strategy at all stations of the rolling horizon (all holding) is used under the influence of overtaking conditions of buses, which was not investigated in previous researches. The scenario of the absence of overtaking conditions of buses and the scenario of the presence of overtaking conditions of buses are introduced and a separate mathematical model is presented for each. The mathematical model for each of the scenarios includes the objective function of the minimization type and the constraints related to each. In the presented mathematical model, the impact of the all holding control strategy under the influence of overtaking conditions on the waiting time of passengers inside the bus and inside the station has been investigated. In the following, a hypothetical example to solve the model and a case study on Tehran's BRT line 5 have been carried out,and sensitivity analysis has been carried out on some parameters of the model, such as the maximum bus capacity and the length of the rolling horizon. The results of the sensitivity analysis showed that by increasing the bus capacity and decreasing the length of the rolling horizon, the waiting time of passengers decreases. Also, for each of the scenarios, the holding time of the buses at each station was determined in order to minimize the waiting time of the passengers inside the bus and inside the station. The results of the case study and the hypothetical example show that the waiting time of passengers in the case where the control strategy is used is reduced by about 3% compared to the case without the control strategy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استراتژی کنترلی,زمان انتظار مسافران,زمان توقف اتوبوسها
نویسندگان مقاله
مسعود محمد حسین میرزایی |
کارشناس ارشد، گروه مهندسی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران
عبدالرضا شیخ الاسلامی |
استادیار، گروه مهندسی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران
میرسامان پیشوایی |
دانشیار، گروه مهندسی سیستمهای هوشمند، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_155505_dafae3b7c7a147d07f24dfddcb42ce45.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات