این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۶

عنوان فارسی :تأثیر نوع بانک بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی بانک‌ها رویکرد اخلاقی
چکیده فارسی مقاله زمینه: مسئولیت اجتماعی، مجموعۀ وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند انجام دهد. هدف از پژوهش حاضر، علاوه بر تبیّین ارتباط مفهوم مسئولیت‌پذیری اجتماعی با رویکرد اخلاقی، ارزیابی تأثیر نوع بانک‌های ایران (دولتی و غیردولتی) بر گزارشگری مسئولیت‌پذیری اجتماعی از طریق متغیرهای تحقیق بوده است. روش: پژوهش حاضر در زمرۀ تحقیقات توصیفی (پس رویدادی) است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیۀ بانک‌های دولتی و خصوصی ایران که شامل بیست و هشت بانک می‌باشند، است. ازآنجایی‌که جامعۀ مورد مطالعه در این پژوهش کوچک می‌باشد، کل جامعه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز متناسب با نیاز آماری از نرم افزار علوم اجتماعی SPSS و از تکنیک‌های آمار توصیفی و آزمون من ویتنی و خی دو استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که بین بانک‌های بخش خصوصی و بخش دولتی در گزارشگری اینترنتی مسئولیت اجتماعی و در اندازه‌گیری اینترنتی ارقام کمّی تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین نتایج این پژوهش نشان دهندۀ این است که بین بانک‌های دولتی و خصوصی از نظر اهمیت قائل شدن برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه بانک‌های بخش خصوصی نسبت به بانک‌های بخش دولتی بیشتر اقدام به گزارشگری اینترنتی نحوۀ عمل و فعالیت‌های انجام شده در خصوص مسئولیت اجتماعی و اندازه‌گیری اینترنتی ارقام کمّی خدمات عام‌المنفعه ارائه شده نموده‌اند، همچنین بانک‌های بخش خصوصی نسبت به بانک‌های بخش دولتی اهمیت بیشتری را برای گزارشگری مسئولیت اجتماعی قائل بوده­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی، اخلاق، بانک

عنوان انگلیسی The Impact of Bank Type on Social Responsibility Reporting of Banks; an Ethical Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Background: Social responsibility contains duties and obligations which the organization has to do it in order to maintain, care and assistance to the community in which it operates. The purpose of this study, in addition to explaining the relationship between the concept of social responsibility and business ethics, is to evaluate the impact of bank type (Public sector or private sector) on social responsibility reporting of Iranian banks through research variables. Method: This study is a descriptive research (Ex post Facto). The research population comprises of public sector and private sector banks all around Iran which is estimated 28 banks. As the population is small, therefore, no especial sampling method was selected and all the population was studied. In order to analyze the data according to the needs of statistical requirements, Social Sciences software (SPSS) and descriptive statistical techniques and chi-square and Mann-Whitney test were used. Results: The findings of this study show that there is significant difference in e- social responsibility reporting and measurement of quantitative data between private and public sector banks, the results also indicate that there is significant difference in terms of care for social responsibility reporting between private and public sector banks. Conclusion: Findings indicate that private sector banks use e-reporting for activities regarding social responsibility and e- measuring of quantitative numbers of public utility services more than public sector banks. Private sector banks also assume more importance for social responsibility reporting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social Responsibility, Ethics, Bank

نویسندگان مقاله زهرا دیانتی دیلمه | dianati دیلمه


خسرو منطقی |


یاسمن علی اصفهانی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-347-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334909.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات