این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۸

عنوان فارسی رابطه فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی؛ نقش میانجی‌گری توسعه حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه: فضای اخلاقی جزو مهمی از فضا یا فرهنگ سازمانی است که هم کارکنان سازمان و هم بازده کاری آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ فضای اخلاقی سازمان با اخلاق آموزشی با نقش میانجی‌گری توسعه حرفه‌ای انجام شده است. روش: روش تحقیق، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه می‌باشد. 245 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه فضای اخلاقی، اخلاق آموزشی و توسعه حرفه‌ای استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل یافته ها در سطح استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین میزان و قدرت توان تأثیر فضای اخلاقی و توسعه حرفه‌ای بر اخلاق آموزشی از مدل یابی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار آماری LISREL استفاده شد. یافته‌ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که: بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی (63/0) رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. رابطه این متغیر با توسعه حرفه‌ای نیز (82/0) مثبت و معنی‌دار می‌باشد. رابطه بین توسعه حرفه‌ای با اخلاق آموزشی (08/0-) معنی‌دار نمی‌باشد. همچنین رابطه بین فضای اخلاقی با اخلاق آموزشی با نقش میانجی توسعه حرفه‌ای (06/0-) معنی‌دار نمی‌باشد. نتیجه‌گیری: توجه به فضای اخلاقی سازمان می‌تواند یکی از راهبردهای اساسی جهت رشد اخلاق آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای اخلاقی، اخلاق آموزشی، توسعه حرفه‌ای

عنوان انگلیسی The Relationship between Ethical Climates of Organization with Teaching Ethic; the Role of Mediator of Professional Development
چکیده انگلیسی مقاله Background: Ethical climate is the important part of space or organizational culture which affect on staff and also on the efficiency of their work. The present study has been done with aimed to investigate the relationship between ethical climates of organization with teaching ethic; the role of mediator of professional development. Method: The current research method is descriptive-correlation. The statistical population includes all employees of Razi University. Among all, 245 employees were selected by stratified random sampling method. Data were gathered through three questionnaires; the ethical climate, ethic of teaching and professional development. Data were analyzed by Pearson's correlation and to measure the strength and power the impact ethical climate and professional development on teaching ethics, the structural equation modeling based on statistical software LISREL was used. Results: Results of structural equation modeling showed that; there is significant positive relation between ethical climates and teaching ethics (0/63). The relationship between these variables and professional development (0/82) is positive and significant. The relationship between professional development with teaching ethics (-0/08) is not positive and significant. Also, the relationship between ethical climate with teaching ethics with role of mediator of professional development (-0/06) is not positive and significant. Conclusion: Considering the ethical climate can be the important strategy to development of teaching ethics to faculty members in University.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا اردلان | mohammad reza


رقیه بهشتی راد |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-347-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334910.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات