این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۹

عنوان فارسی شکاف اخلاقی در زمینه هنجارهای کاربرد اطلاعات
چکیده فارسی مقاله زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات علیرغم مزایای فراوان، نگرانی‌های اخلاقی را نیز افزایش داده است. تفاوت میان وضع مطلوب و آنچه در محیط واقعی دربارۀ مسائل اخلاقی صورت می‌پذیرد، شکاف اخلاقی نامیده می‌شود. هدف این پژوهش، بررسی شکاف اخلاقی در زمینۀ هنجارهای کاربرد اطلاعات در زمینه‌های عدم رعایت مقررات و هنجارهای استفاده از اطلاعات ازجمله حریم خصوصی، حقوق مالکیت فکری، استفاده از کامپیوتر و اخلاق علمی در دانشگاه‌ها می‌باشد. روش: این پژوهش ازلحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی، ازلحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی به شمار می­آید. جامعه آماری پژوهش دانشجویان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری ترکیبی ابتدا دو دانشگاه تهران و شهید بهشتی که امکان جمع‌آوری اطلاعات در آنها میسرتر بود با روش در دسترس انتخاب شدند و سپس پرسش‌نامه نهایی از تعداد 291 نفر دانشجویان دو دانشگاه، در اردیبهشت و خرداد 1394 با روش گلوله برفی جمع‌آوری گردید. ابزار پژوهش پرسش­نامه پژوهشگر ساخته می­باشد. برای مقایسۀ میانگین گروه‌ها از روش تحلیل واریانس ANOVA و برای بررسی تفاوت بین نگرش‌ها و رفتار واقعی در هنجارهای اطلاعاتی از روش آزمون مقایسه میانگین دو متغیر جفت استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج بررسی نشان داد که بین نگرش‌ها و رفتارهای واقعی در هنجارهای اطلاعاتی شکاف زیادی در بین دانشجویان وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد درزمینۀ هنجارهای کاربرد اطلاعات، بین آنچه افراد درست می‌دانند و آنچه در عمل انجام می‌دهند تفاوت چشمگیری وجود دارد. این موضوع، ضرورت بررسی علل و عوامل وجود این شکاف و تأثیرات آن بر جامعۀ دانشگاهی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، شکاف اخلاقی، هنجارهای اطلاعاتی

عنوان انگلیسی Ethical Gap in Norms of Information Application
چکیده انگلیسی مقاله Background: In spite of the advantages of information and communication technology, the ethical concern about this technology has raised. The difference between the ideal situation and what is done in the real environment on moral issues, is called ethical gap. The aim of this study was to investigate the ethical gap between students in non-compliance with regulations and norms of the use of information, including privacy, intellectual property rights, the use of computers and scientific ethics at the universities in terms of research. Method: This is a quantitative research using survey method. Population of study was students that selected from University of Tehran and Shahid Beheshti University using cluster sampling in April and May 2015. The research questionnaire was distributed among the students using snowballing method and 291valid questionnaires were collected and analyzed. Data were analyzed by ANOVA. Results: The results showed that ethical gap in students usually can be seen in their information practices. Conclusion: Results showed that there are differences between what people think that is correct and what they do in reality. This issue calls for more researches among universities on ethical gap using different research methods and data collection to more clarify the reasons for this gap.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethics, Ethical Gap, Information Norms

نویسندگان مقاله سید محمد باقر جعفری | seyed mohammad bagher


علی رضاییان |


فاطمه شمسی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-347-15&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334914.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات