این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار در بخش کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بهدلیل اینکه کسبوکار دارای اثرات اجتماعی، اقتصادی و محیطزیستی است، توجه به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار ضروری است. برایناساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار در پنج استان کشور در میان بنگاههای بخش کشاورزی اجرا شد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران بنگاههای پنج استان کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد بود که از میان آنها 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها توسط پرسشنامه گردآوری شدند و برای تجزیه تحلیل آنها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و آزمون کروسکال والیس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که 4/65 درصد از بنگاهها دارای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی پایینتر از میانگین (33/4) بودند. همچنین، وضعیت اخلاق کسبوکار در میان 52 درصد از بنگاهها بالاتر از میانگین (32/4) بود. رابطه مثبت و معناداری میان مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و اخلاق کسبوکار با سن مدیر، تعداد کارکنان و سابقه فعالیت مدیر در بنگاه وجود داشت. همچنین، نتایج بیانگر وجود تفاوت معنادار میان میانگین اخلاق کسبوکار و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی از نظر جنسیت و رشته تحصیلی مدیر، محل استقرار و نوع بنگاه بود. نتیجهگیری: در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی، برنامههای اجرایی در خصوص مسئولیتپذیری نسبت به برخورداران اجتماعی و غیراجتماعی از قبیل سازمانهای مردم نهاد و محیطزیست در اولویت تدوین قرار دارد. همچنین، در تدوین منشور اخلاق کسبوکار، هنجارهای مربوط به قیمت و توزیع و همچنین، هنجارهای مربوط به تعهد و افشاء اطلاعات محصول نیاز به توجه جدی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Corporative Social Responsibility and Business Ethics in Agricultural Section
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Business has social, economical, and environmental consequences and it is necessary to attend the corporative social responsibility and business ethics. This study aimed to analyze the corporative social responsibility and the business ethics in the five provinces among agricultural enterprises. Method: This research is the descriptive-correlation research. Population of study includes all corporation managers of provinces like; Kermanshah, Fars, Zanjan, Markazi, and Kohkiluyeh and Boyer-Ahmad. Among all, 150 samples were selected by simple random sampling. The data were gathered by the questionnaire. The data were analyzed by using the correlation coefficient, independent t test and Kruskal Wallis test. Results: The results indicated that corporate social responsibility among 65.4 percent of firms were the lower than average (4.33). Also, the state of business ethics among the 52 percent of firms was the higher than average (4.32). There was the significant positive relationship between corporative social responsibility and business ethics with the age, number of staff and the work experience of firm's manager. The results showed that there was the significant difference between the average of business ethics and corporative social responsibility in terms of gender of manager, field of study of manager, location and type of business. Conclusion: In corporative social responsibility, it is a priority to developing the action plans related to social and nonsocial stakeholders. Also, there is an important need for attention to price and distribution norms and obligation and disclosure norms in the business ethics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی اکبری |
گروه کارآفرینی فنّاورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
الهام فهام |
گروه کارآفرینی فنّاورانه، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334918.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات