این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۸

عنوان فارسی اخلاق مهندسی در پروژه‎های عمرانی
چکیده فارسی مقاله زمینه: آنچه امروزه در پروژه‎های عمرانی بیش از پیش مطرح است ضعف مبانی اخلاق مهندسی در‎ تعاملات حرفه‎ای است. این امر ناشی از آن است که؛ در دوره آموزش‎های دانشگاهی، مبحث اخلاق و چالش‎های اخلاقی در جامعه مهندسین، مورد توجه قرار نگرفته است. از این‎رو پژوهش حاضر با هدف بررسی چالش‎های اخلاقی در کارگاه‎های عمرانی صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل تمامی مهندسین شاغل در در دو پروژۀ بزرگ عمرانی هستند که با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده، 100 نفر انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه پژوهشگر ساخته، جمع آوری و داده‎ها با کمک آمار توصیفی مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته‎اند. یافته‎ها: نتایج به دست آمده نشان می‎دهند که؛ 44% گروه نمونه، کارگاه‎های عمرانی را فاقد گفتمان اخلاقی می‎دانند و 87% رابطه و نفوذ را عامل مؤثر در استخدام می‎دانند. 79% گروه نمونه از مفاد آیین‎نامه‎های اخلاق مهندسی آگاهی ندارند و 78% از افراد آموزش ناکافی را علت این مسئله می‎دانند. در نهایت 53% گروه نمونه، بی اخلاقی در کارگاه‎ها را با بی اخلاقی در جامعه مرتبط می‎دانند. نتیجه‎گیری: با توجه به نتایج حاصل می‎توان گفت: سطوح پایین آگاهی از آیین‎نامه‎های اخلاق مهندسی از آموزش ناکافی در سطوح دانشگاهی ریشه می‎گیرد. چالش‎های اخلاقی در کارگاه‎ها منجر به کاهش رضایت شغلی کارکنان و ایجاد تجارب نامطلوب برای افراد جویای کار می‎گردد که می‎تواند پایبندی آنها به اصول اخلاقی را در سطح اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار دهد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Engineering Ethics in Civil Projects
چکیده انگلیسی مقاله Background: What is more and more attended in civil projects is weak engineering ethics in the professional interactions. It is due to the inattention to ethical challenges in engineering societies. The present study aims to investigate the ethical challenges in civil workshops. Method: This study is a descriptive survey. Population of study consisted of all engineers that working in two major construction projects. By using simple random sampling method, 100 subjects were selected. Data were collected by research made questionnaire and analyzed by descriptive statistics. Results: The results show that 44% of the subjects believe that moral discourse is not in civil workshops and 87% believe that the relationship and influence are factors in hiring. 79% of respondents are not aware of the provisions of the Code of Ethics of Engineering and 78% of them believe that the cause of this problem is inadequate education. Finally, 53% believe immorality in workshops related to the immorality in society. Conclusion: According to the results, it can be said that low levels of awareness of engineering Code of ethics stems from inadequate education at university level. Ethical challenges in the workplace lead to lower job satisfaction and bad experiences for jobseekers. It can adhere to ethical principles of social influence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید جودکی |
گروه ‎ژئوتکنیک، شرکت مهندسین مشاور هراز راه

رسول اجل لوییان |
گروه زمین شناسی‎مهندسی، دانشکدۀ علوم، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334921.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات