این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی رابطۀ رهبری اخلاقی با توانمند سازی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه: امروزه توانمندسازی منابع انسانی با رویکرد اخلاق مداری و بکارگیری رهبری اخلاقی بسیار مورد استقبال محیط های آموزشی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر نخست تعیین و تحلیل وضعیت رهبری اخلاقی از منظر دانشجویان و توانمندی آنها، و سپس تعیین رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی دانشجویان می باشد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنرکرمان می باشند، که براساس جدول مورگان تعداد 375 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه استاندارد بود. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج تحقیق مبتنی بر تایید رابطه مثبت و معنادار رهبری اخلاقی با توانمند سازی دانشجویان است. همچنین از نظر دانشجویان ابعاد رهبری اخلاقی و توانمند سازی در سطح مطلوبی قرار دارند. در بین ابعاد رهبری اخلاقی، مولفه صداقت بیشترین ارتباط و تسهیم قدرت کمترین ارتباط را با توانمند سازی دانشجویان دارا هستند. نتیجه‌گیری: نتیجه نهایی تحقیق آن است که رهبری اخلاقی و ابعاد آن با توانمند سازی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری اخلاقی، توانمند سازی، منابع انسانی

عنوان انگلیسی Relationship between Ethical Leadership and Student’s Empowerment
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, human resource empowerment with ethical approaches and applying the ethical leadership has been considered more by educational environment. Therefore, the first aim of this study is identifying and analyzing of ethical leadership status from students viewpoint and their empowerment, and then identifying the relationships between ethical leadership and student’s empowerment. Method: This study is a descriptive – correlation research. Population of study includes all students of University of Shahid Bahonar of Kerman that according to Morgan table and based on stratified random sampling method, 375 students were selected. The instruments included two questionnaires. Data analyzing were conducted in descriptive and inferential statistics by SPSS and PLS software. Results: The results confirmed a significant and positive relationship between ethical leadership with student empowerment. Also, from viewpoint of students, ethical leadership and empowerment dimensions are desirable. Among the variables of ethical leadership, integrity has most relationship, and power sharing has least relationship with student’s empowerment. Conclusion: Final result of this study is that ethical leadership and its dimensions has a significant and positive relationship with students empowerment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ethical Leadership, Empowerment, Human Resources

نویسندگان مقاله امیر فاضل |


امین رضا کمالیان |
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

سید علیقلی روشن | seyed aligholi
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334924.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات