این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۷-۱۱۵
عنوان فارسی
اصول اخلاقی کسبوکار، مسئولیت اجتماعی و عملکرد شرکتها
چکیده فارسی مقاله
زمینه: در پژوهش حاضر نخست اثر اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی سازمانها را در کسب مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفته است. سپس در شرایطی که افول اخلاقی در جامعه حاکم است جهت و شدت اثر رعایت اخلاق کسبوکار و مسئولیت اجتماعی در بهبود عملکرد سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. روش: تحقیق حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی شرکتهای فعال در فعالیتهای تولیدی و غیرتولیدی در سال 1393 بوده که 50 شرکت با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی از جامعه آماری انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سی پتی میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادهها از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافتهها: سازمانهایی که مسئولیت اجتماعی دارند نسبت به سایر رقبا مزیت رقابتی بیشتری کسب میکنند. اما سازمانهایی که اصول اخلاقی کسبوکار را رعایت میکنند نسبت به سایر رقبا هیچ مزیت رقابتی کسب نمی کنند. رعایت مسئولیت اجتماعی باعث کسب مشروعیت توسط جامعه میشود. اما سازمان هایی که اصول اخلاقی کسبوکار را رعایت میکنند هیچ مشروعیتی توسط جامعه کسب نمیکنند.در جامعه ای با افول اخلاقی، سازمان هایی که مسئولیت اجتماعی بالایی دارند، دارای مزیت رقابتی و مشروعیت بالای اجتماعی میباشند. و سازمانهایی که اخلاق در کسبوکار را رعایت میکنند، هم مزیت رقابتی و هم مشروعیت اجتماعی کسب میکنند. نتیجهگیری: در شرایط افول اخلاقی توجه عموم جامعه به رعایت اصول اخلاقی توسط سازمانها بیشتر میشود. ارزشهای درون سازمانی مانند رعایت اصول اخلاق کسبوکار که در شرایطی که اخلاق بر جامعه حاکم است کمتر مورد توجه عموم مردم است، در شرایط افول اخلاقی از فاکتورهای اساسی در بهبود عملکرد سازمانها (مشروعیت اجتماعی و مزیت رقابتی) محسوب میشود
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصول اخلاقی کسبوکار، مسئولیت اجتماعی، افول اخلاقی
عنوان انگلیسی
Business Ethics, Social Responsibility and Corporate Performance
چکیده انگلیسی مقاله
Background: In this study, the first effect of business ethics and corporate social responsibility in the social legitimacy of business and competitive advantage is studied. Then, the moral Degradation in society's direction and impact of business ethics and social responsibility in improving the organization's performance is evaluated. Method: the present study is descriptive-correlation. Population of study includes all financial managers who are active in the manufacturing and non-manufacturing companies in 2014. Among all, 50 companies were selected by simple random sampling. The research tool was C. Petty. Data were analyzed by multivariate regression. Results: Organizations with social responsibility have more advantages in compare with other organizations. But the organizations that comply with the principles of ethical business in compare with other competitors do not gain any competitive advantage. CSR's legitimacy is respected by the community. But the organizations that respect to business ethics does not have any legitimacy by society. In a society with moral degradation, organizations that have a high social responsibility, has a competitive advantage and legitimacy of the community. Conclusion: With moral degradation, the society pays more attention to ethical codes by organizations. Internal values of organizations like business ethics has been respected in normal conditions, but with moral degradation will be the essential factor for improving the performance of organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین اعتمادی |
گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سحر سپاسی |
گروه حسابداری ،دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد رضا بسحاق | mohammad reza
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-334929.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات