این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نثر پژوهی ادب فارسی
، جلد ۱۹، شماره ۴۰، صفحات ۱۸۳-۲۰۴
عنوان فارسی
بررسی داستان گیله مرد با تکیه بر عوامل نمایشی شدن داستان
چکیده فارسی مقاله
صحنۀ نمایشی، به عنوان زیرمجموعه عنصر تداوم، در بررسی زمانروایی یک اثر، بررسی میشود. در صحنه نمایشی، سخن بر سر این است که چگونه نویسنده در گزارش داستان، واسطهگری ابزارروایی را از میان برمیدارد بهگونهای که حوادث داستانی در برابر دیدگان مخاطب به نمایش درمیآید و او حائلی میان خود و وقایع احساس نمیکند و خود را درگیر وقایع و ناظر مستقیم حوادث میبیند. از آنجا که داستان «گیلهمرد» همواره به عنوان اثری نمایشی معرّفی میشود، در این پژوهش کوشیدهایم تا عوامل نمایشیساز را در این داستان بررسی کنیم. اغلب صاحبنظران، گزارش مستقیم «دیالوگ»ها را تنها ابزارنمایشی شدن داستان میدانند. این جستار درصدد نشان دادن این مسئله است که چگونه بزرگ علوی با شرح مبسوط داستان و پرداختن به جزئیّات، ارائه توصیفات جاندار از طبیعت، بهکاربردن وجوه استمراری در توصیفات و کمرنگ کردن حضور راوی در داستان، موفّق به خلق داستانی نمایشی شده است. برای این منظور عوامل نمایشیشدن داستان را شرح دادهایم و سپس این عوامل را در داستان «گیلهمرد» بررسی نمودهایم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روایت شناسی، زمان، صحنۀ نمایشی، گیله مرد،
عنوان انگلیسی
Analysis of Dramatic Factors of the Story “Gila-Mard”
چکیده انگلیسی مقاله
As a subset of continuity, the scene is taken into consideration in evaluation of narrative time of a work. The main point regarding scene is how the playwright puts an end to mediation of narrative tools while reporting his story, so that the events of story take place in front of the audience’s eyes in such a way that, the audience feels no barriers between himself and the events, and finds himself involved in and as the direct observer of the events. Since the story “Gila-Mard” is always introduced as a dramatic work, the present study tries to consider dramatic factors of this story. Most theorists regard direct reports of “dialog” as the only dramatic tool of the story; thus, this study illustrates how Bozorg Alavi was able to create such a dramatic story through a comprehensive description of the story and attending the details, offering animated descriptions of nature, employing progressive verb tenses in descriptions, and blurring the existence of narrator within the story. To do this, dramatic factors of a story were explained and considered within the story “Gila-Mard”.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Narratology, Tense, Scene, Gila-Mard
نویسندگان مقاله
عسکر صلاحی |
استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
ابراهیم رنجبر |
دانشیارگروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
ندا نبی زاده اردبیلی | nabizade ardabili
دانشجوی دکترای زبان وادبیّات فارسی دانشگاه محقّق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://jll.uk.ac.ir/article_1580_199.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/578/article-578-334947.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات