این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نثر پژوهی ادب فارسی
، جلد ۱۹، شماره ۴۰، صفحات ۲۳۱-۲۵۲
عنوان فارسی
بررسی اندیشه خیّام در چهارچوب چهار حقیقت شریف در بودیسم
چکیده فارسی مقاله
بر اساس مکتب فراتاریخی میتوان هر نظام اندیشهگانی را با نظامی دیگر مقایسه کرد، به شرطی که حول یک محور مشابه شکل گرفته باشند. بر همین اساس در این مقاله نشان میدهیم که با وجود تفاوتی که میان اندیشه خیّام و نظام اندیشهگانی بودیسم وجود دارد، میتوان نظام اندیشهگانی خیّام را در چهارچوبِ چهار حقیقتِ شریف بودیسم تحلیل کرد. زیرا اندیشه محوری هر دو نظام فکری صیرورت یا نپایندگی است. صیرورت و نپایندگی، حقیقت شریف اوّل و حقیقت رنج است. اما این صیرورت فیالذاته نه در اندیشه بودا و نه در اندیشه خیّام بد و تناقضآفرین نیست؛ بلکه هنگامی این رنج خود را آشکار میکند که انسان به امور نپاینده و گرفتار در چرخه صیرورت دل میبنندد. این دومین حقیقت شریف است. رنج در هر دو نظام اندیشهگانی به تناقضی معطوف است میان دلبستگی و عطش به بقای در عالم و نظام نپاینده و بیثبات عالم. اصلیترین راه حل در هر دو نظام فکری، حضور در لحظه و زندگی در حال با آگاهی تمام عیار است، این حقیقت شریف سوم و چهارم است. گرچه حضور در لحظه بودیسم با خیّام از جهاتی مانند آگاهی و مراقبه متفاوت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خیّام، بودیسم، چهار حقیقت شریف، صیرورت، اغتنام وقت،
عنوان انگلیسی
بررسی اندیشة خیّام در چهارچوب چهار حقیقت شریف در بودیسم
چکیده انگلیسی مقاله
بر اساس مکتب فراتاریخی میتوان هر نظام اندیشهگانی را با نظامی دیگر مقایسه کرد، به شرطی که حول یک محور مشابه شکل گرفته باشند. بر همین اساس در این مقاله نشان میدهیم که با وجود تفاوتی که میان اندیشة خیّام و نظام اندیشهگانی بودیسم وجود دارد، میتوان نظام اندیشهگانی خیّام را در چهارچوبِ چهار حقیقتِ شریف بودیسم تحلیل کرد. زیرا اندیشة محوری هر دو نظام فکری صیرورت یا نپایندگی است. صیرورت و نپایندگی، حقیقت شریف اوّل و حقیقت رنج است. اما این صیرورت فیالذاته نه در اندیشة بودا و نه در اندیشة خیّام بد و تناقضآفرین نیست؛ بلکه هنگامی این رنج خود را آشکار میکند که انسان به امور نپاینده و گرفتار در چرخة صیرورت دل میبنندد. این دومین حقیقت شریف است. رنج در هر دو نظام اندیشهگانی به تناقضی معطوف است میان دلبستگی و عطش به بقای در عالم و نظام نپاینده و بیثبات عالم. اصلیترین راه حل در هر دو نظام فکری، حضور در لحظه و زندگی در حال با آگاهی تمام عیار است، این حقیقت شریف سوم و چهارم است. گرچه حضور در لحظة بودیسم با خیّام از جهاتی مانند آگاهی و مراقبه متفاوت است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کلثوم قربانی جویباری | ghorbani joybari
استادیار دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
نشانی اینترنتی
http://jll.uk.ac.ir/article_1582_199.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/578/article-578-334949.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات