این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نثر پژوهی ادب فارسی
، جلد ۱۹، شماره ۴۰، صفحات ۳۴۷-۳۶۹
عنوان فارسی
پرسش و پاسخ در آثار ناصرخسرو
چکیده فارسی مقاله
ناصرخسرو (481-394 ه.ق) شاعر و نویسنده توانا، از چهرههای درخشان قرن پنجم ادبیّات فارسی است. او علم و دانش را در بالاترین درجه قرار داده و والاترین ارزشها را برای آن در نظر گرفتهاست. روش علمی ناصرخسرو در کنار سیرت عملی وی، میتواند نمونه و سرمشق کامل برای هر انسانی باشد. یکی از روشهای تعلیمی که ناصرخسرو در دیوان خود از آن بهره جسته، آوردن سؤالاتی است که به شیوههای گوناگون مطرح نمودهاست. او خود با انواع علوم زمانه اعمّ از حکمت، فلسفه، دین و... آشنا بود و از هریک از این علوم برای بیان عقاید خود استفاده کردهاست. پرسشهای ناصرخسرو در میان قصایدش درج شدهاست، امّا وی پاسخ این پرسشها را به شیوههای گوناگون بیان کردهاست. گاهی برای یافتن پاسخها باید به آثار منثور او مراجعه کرد. ناصرخسرو گاهی نیز برای تنبّه خاطر مخاطب، از استفهام انکاری استفاده نموده و در برخی موارد نیز بعد از پرسش در قصیدهای، بلافاصله جواب آن را نیز همانجا بیان کردهاست. به طور کلّی، ناصرخسرو در آثارش از تمام فنون سخن بهره گرفتهاست تا آنچه را که بدان معتقد بوده بر خاطر مخاطب بنشاند. هدف اصلی این مقاله، طبقهبندی موضوعات مورد پرسش ناصرخسرو، بیان مقصود وی از طرح این سؤالات و همچنین مشخّص نمودن نحوۀ پاسخ او به این سؤالات است تا از این راه، زوایای فکری شاعر مشخّص گردد. بنابراین برای دستیابی به این هدف، دیوان اشعار، زادالمسافرین، سفرنامه، گشایش و رهایش، جامع الحکمتین، وجه دین و خوانالاخوان مورد بررسی قرار گرفت و شواهد لازم (پرسشها و پاسخها) استخراج گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ناصرخسرو، پرسش و پاسخ، سؤال، مخاطب،
عنوان انگلیسی
Inquiry and Reply in the Works of Nasser Khosrow
چکیده انگلیسی مقاله
Nasser Khosrow (394-481 AH), the authoritative poet-author, is one of the outstanding figures of the 5th century AH. He considered science and knowledge as the highest levels, and valued them greatly. His scientific approach accompanied by his pragmatism can be a perfect model for any human being. One of the instructional methods used by Nasser Khosrow is inquiring or asking questions through different methods. He had the knowledge of various sciences of his age such as philosophy, religion, etc. and he used each of these sciences for expressing his ideas. His questions are posed among his odes, but the answers to these questions are presented through different methods. Sometimes, one should look for the answers to these questions in his prose works. At times, he uses rhetorical questions as an alert for the audience, at other times he may ask a question in his ode and provide the answer somewhere in the same ode. On the whole, Nasser Khosrow uses all rhetorical methods in his works to impress his audience. This study classifies these questions based on their content, investigates his purposes, and determines the methods of answering the questions in order to illustrate his way of thinking. Examples have been extracted from some of his works including his Divan, Zaad-ol-Mosaferin, Safarnameh (Travelog), Goshyesh va Rahayesh, Jaame-ol-Hekmatein, Vajh-e Din, and Khan-ol-Ekhvan
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Nasser Khosrow, Inquiry and Reply, Question, Addressee
نویسندگان مقاله
امید وحدانی فر |
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بجنورد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بجنورد (University of bojnord)
احمد امیری خراسانی | amiri khorasani
استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
فاطمه شکیبا |
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی
نشانی اینترنتی
http://jll.uk.ac.ir/article_1587_199.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/578/article-578-334954.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات