این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
ادبیات پایداری
، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۳۱-۵۸
عنوان فارسی
پیوند حماسه و غزل در شعر انقلاب و دفاع مقدّس با تأکید بر غزلیات حسین اسرافیلی
چکیده فارسی مقاله
شعر حماسی و شعر غنایی را میتوان از اوّلین و مهمترین انواع شعری به شمار آورد. مهمترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دورههای گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کردهاست. گستردگی مفهومی غزلهیچگاه لطمهای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالبهای ساختاری آن را کم رنگ نکردهاست. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایشدهنده پهلوانیهای عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشتهاند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبهرو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزلهایی است که اصطلاحاً به غزلهای حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزلهای پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزلهای اسرافیلی میتوان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهرهگیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان دادهاست. وی را میتوان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزلهایش بر بار تغزلی آن میچربد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حماسه، غزل حماسی، شعر جنگ، حسین اسرافیلی،
عنوان انگلیسی
The Bond between Epic and Sonnet in the Poetry of the Islamic Revolution and the Holy Defense based on the Sonnets of Hossein Esrafili
چکیده انگلیسی مقاله
شعر حماسی و شعر غنایی را میتوان از اوّلین و مهمترین انواع شعری به شمار آورد. مهمترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دورههای گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کردهاست. گستردگی مفهومی غزلهیچگاه لطمهای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالبهای ساختاری آن را کم رنگ نکردهاست. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایشدهنده پهلوانیهای عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشتهاند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبهرو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزلهایی است که اصطلاحاً به غزلهای حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزلهای پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزلهای اسرافیلی میتوان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهرهگیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان دادهاست. وی را میتوان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزلهایش بر بار تغزلی آن میچربد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه ابراهیمی توچایی | ebrahimi tuchayi
دانشجوی کارشناس ارشد ادبیات مقاومت دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
عبدالله حسن زاده میرعلی | hasanzadeh mirali
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://jrl.uk.ac.ir/article_1610_258.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/585/article-585-334989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات