این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ادبیات پایداری، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۳۱-۵۸

عنوان فارسی پیوند حماسه و غزل در شعر انقلاب و دفاع مقدّس با تأکید بر غزلیات حسین اسرافیلی
چکیده فارسی مقاله شعر حماسی و شعر غنایی را می­توان از اوّلین و مهم­ترین انواع شعری به شمار آورد. مهم­ترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دوره­های گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کرده­است. گستردگی مفهومی غزلهیچ­گاه لطمه­ای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالب­های ساختاری آن را کم رنگ نکرده­است. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایش­دهنده پهلوانی­های عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشته­اند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبه­رو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزل­هایی است که اصطلاحاً به غزل­های حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزل­های پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزل­های اسرافیلی می­توان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهره­گیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان داده­است. وی را می­توان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزل­هایش بر بار تغزلی آن می­چربد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حماسه، غزل حماسی، شعر جنگ، حسین اسرافیلی،

عنوان انگلیسی The Bond between Epic and Sonnet in the Poetry of the Islamic Revolution and the Holy Defense based on the Sonnets of Hossein Esrafili
چکیده انگلیسی مقاله شعر حماسی و شعر غنایی را می­توان از اوّلین و مهم­ترین انواع شعری به شمار آورد. مهم­ترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دوره­های گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کرده­است. گستردگی مفهومی غزلهیچ­گاه لطمه­ای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالب­های ساختاری آن را کم رنگ نکرده­است. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایش­دهنده پهلوانی­های عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشته­اند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبه­رو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزل­هایی است که اصطلاحاً به غزل­های حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزل­های پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزل­های اسرافیلی می­توان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهره­گیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان داده­است. وی را می­توان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزل­هایش بر بار تغزلی آن می­چربد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه ابراهیمی توچایی | ebrahimi tuchayi
دانشجوی کارشناس ارشد ادبیات مقاومت دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

عبدالله حسن زاده میرعلی | hasanzadeh mirali
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jrl.uk.ac.ir/article_1610_258.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/585/article-585-334989.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات