این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۲۵، شماره ۱۰۰، صفحات ۴۵-۵۹

عنوان فارسی تلفیق معیارهای کیفی و کمی با استفاده از مدل های مکان مبنا به منظور مسیریابی بهینه ی خودروهای اورژانس در محیط های شهری
چکیده فارسی مقاله خودروهای اورژانس شهری با توجه به حساسیت مأموریت خود، همواره برای رسیدن به مقصد به دنبال کمترین زمان ممکن هستند. با توجه به پیچیدگی و گستردگی حمل و نقل و ترافیک در شهرهای بزرگ، عوامل و پارامترهای متعددی علاوه بر مسافت، در زمان رسیدن یک خودروی اورژانس به مقصد تأثیرگذار هستند که این پارامترها می‌توانند کیفی یا کمی و پویا یا ایستا باشند. در این مقاله روشی نوین بر مبنای ترکیب مدل‌های تلفیق، روش کمی‌سازی گاما، استفاده از روابط پیش‌بینی زمان سفر و الگوریتم‌های فراابتکاری به منظور دستیابی به بهینه‌ترین مسیر ارائه شده است. در این مقاله ابتدا کلیه‌ی فاکتورهای تأثیرگذار کمی و کیفی قابل محاسبه و دسترسی از دید مسیریابی اورژانس شناسایی شده، سپس با تبدیل پارامترهای کیفی به کمی، هر پارامتر با روش محاسبه‌ی حداکثر نرمال شده و بر اساس ارجحیت و میزان تأثیر هر پارامتر در یافتن مسیر بهینه تلفیق می‌گردند. روش تست گاما به عنوان یک روش برگرفته از داده برای محاسبه‌ی میزان ارجحیت و تأثیرگذاری فاکتورها استفاده شد. روند مذکور با استفاده از داده‌ی شبکه معابر و حجم ترافیک دو منطقه از شهر تهران پیاده‌سازی شد. وزن در نظر گرفته شده برای هر زیرمعیار تشکیل دهنده‌ی درجه سختی مسیر یعنی «کیفیت مسیر»، «عرض»، «شیب»، «نوع مسیر» و «میزان مستقیم بودن مسیر» بر اساس این روش به ترتیب 331/0، 286/0، 188/0، 172/0 و 020/0 بدست آمدند. در نهایت از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک برای انتخاب مسیر بهینه وسایل نقلیه اورژانس استفاده شد و نتایج آن با الگوریتم معمول مسیریابی دیکسترا مقایسه شد. بر مبنای مقایسه‌ی انجام شده روش ارائه شده در این مقاله نسبت به روش‌های ساده‌ی فعلی برتری قابل ملاحظه‌ای داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Conflating qualitative and quantitative criteria using spatial models for emergency vehicle routing in urban environments
چکیده انگلیسی مقاله Urbanemergency vehicles, due tosensitivity oftheir mission, are alwayslooking forthe shortest timeto reach the destination. In great cities, in addition todistance, several factors and parameters, with respect to complexity and extent of thetransport andtraffic, are influencing on time of arrival of an emergency vehicle, some of the parameters are qualitative or quantitative, dynamic or static. In this paper, the modern approach used is based on composing conflation models, Gamma quantification methods, travel time prediction formulas and metaheuristic algorithms in order to find most optimal route. In this paper, first we have tried to introduce all the calculated, available, qualitative and quantitative, affecting factors related to emergency routing, thenwith converting qualitative parameters to quantitative one, normalize each parameter by the maximum approach and conflate them in such a way that thepriority and impact of each parameteris determined to find the optimal route.In order to calculating the priority and impact of factors, the Gamma test method, as a data derived method is selected. The procedure implemented by use of road network and traffic volume data from two regions of Tehran. Based on this approach, the considered weights for each following criterion of degree of difficulty including quality, width, slope, category and route directness are 0.331, 0.286, 0.188, 0.172 and 0.020, respectively. Finally, genetic meta-heuristic algorithm is used to select the optimal route and the results compared with common Dijkstra routing algorithm. The length of the selected route by GA is about 130 meters in one time and about 300 meter in the other time more than the selected one by Dijkstra algorithm. Based on the implemented comparison, the represented approach in this paper had a considerable superiority than the simple current methods. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی خیراللهی |
دانشجوی کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سعید نادی |
استادیار گروه مهندسی سیستم های اطلاعات مکانی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

نجمه نیسانی سامانی | neisani samani
استادیار گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_24805_1afa094e4d09b840ca6a001c26e55e86.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-335014.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات