این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۱۶۳-۱۷۷
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم نظریه انتخاب بر کیفیت زندگی معتادان بود. روش: پژوهش مورد نظر از نوع روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از: مردان معتادی که در سال 1394 به مراکز ترک اعتیاد شهر اهواز مراجعه کرده بودند.50 نفر از این معتادان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شده و بطور تصادفی کاربندی آزمایش انجام شد. شرکت کنندگان پرسش نامه کیفیت زندگی را در سه مرحله (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بعد از 60 روز) تکمیل کردند. گروه آزمایش، آموزش گروهی مفاهیم نظریه انتخاب را در 10 جلسه، 90 دقیقه ای، هرهفته یک بار دریافت نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش گروهی مفاهیم نظریه انتخاب منجر به افزایش کیفیت زندگی در حیطه های جسمانی، روان شناختی، اجتماعی و محیطی در معتادان شد. نتیجه گیری: آموزش گروهی مفاهیم نظریه انتخاب می تواند افزایش کیفیت زندگی در معتادان را در پی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مفاهیم نظریه انتخاب، کیفیت زندگی، معتادان
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Group Training of Choice Theory Concepts in Addicts' Quality of Life
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This study aimed to investigate the effectiveness of group training of the concepts of Choice Theory in addicts' quality of life. Method: A quasi-experimental research design along with pre-test and post-test and follow-up and control group was employed for the conduct of this study. The population of this study consisted of the addicted men who referred to addiction treatment centers in Ahvaz in 2015. From among these addicts, 50 subjects were randomly selected using purposive sampling and were randomly assigned to two groups. The participants completed Quality of Life Questionnaire in three stages (pre-test, post-test and follow-up after 60 days). The experimental group received ten 90-minute sessions of group training on the concepts of Choice Theory (once a week). Results: The results showed that group training of the Choice Theory concepts leads to enhanced quality of life in physical, psychological, social, and environmental domains in addicted people. Conclusion: Group training of Choice Theory concepts can enhance the quality of life in addicts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Choice Theory concepts, quality of life, addicts
نویسندگان مقاله
منصور سودانی | mansour sudani
college of education amp;amp;psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
علی مهدی زاده تواسانی | ali mehdizadeh tavasani
college of education amp;amp;psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
غلامرضا رجبی | gholamreza rajabi
college of education amp;amp;psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
رضا خجسته مهر | reza khojasteh mehr
college of education amp;amp;psychology
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-993-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-335023.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات