این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اقتصاد و بانکداری اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۱۷، صفحات ۱۵۳-۱۹۱

عنوان فارسی رفتار مصرف کننده در ایران و نظریه اقتصاد اسلامی
چکیده فارسی مقاله مصرف و رفتار مصرفی افراد در هر جامعه­ای تحت تأثیر عواملی همچون بیکاری، فقر، توسعه نیافتگی و همچنین اعتقادات و ارزش های حاکم بر آن جامعه می باشند. از آنجایی که مصرف و رفتار مصرفی متأثر از عوامل ارزشی و هنجاری نیز می باشد؛ لازم است که بعد هنجاری اقتصاد نیز در کنار بعد اثباتی مد نظر قرار گیرد و این همان وجه تمایز اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف می باشد. بنابراین، اصلاح الگوی مصرف در اقتصاد اسلامی هم به سبب توسعه یافتگی و هم به سبب بعد خودسازی انسان و مهار تمایلات غریزی همچون خودخواهی، حرص، طمع و تجمل گرایی از اهمیت خاصی برخوردار است و زمینه نظریه رفتار مصرف کننده، اقتصاد اسلامی به بیان مفروضات خاص خود می پردازد. به منظور تبیین این موضوع، در این پژوهش ابتدا تفاوت میان اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی بیان شده و سپس مفروضات نظریه رفتار مصرف کننده اسلامی ارایه می شود. سپس، به دلیل اهمیت موضوع در اقتصاد ایران اسلامی، با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری اطلاعات از 420 پاسخگوی مسلمان از نقاط مختلف ایران و به روش توصیفی، به تحلیل نتایج پرداخته شده است. نتایج نشان دهنده آن است که میان رفتار مصرفی رفتار مصرف کنندگان مسلمان ایرانی و مفروضات نظریه رفتار مصرف کننده اسلامی، فاصله وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه مصرف کننده اسلامی، اقتصاد اسلامی، مصرف، ایران

عنوان انگلیسی Consumer Behavior in Iran and Islamic Economics Theory
چکیده انگلیسی مقاله Consumption and consumption behavior in each society is influenced by factors such as unemployment, poverty, underdevelopment and also society's believes and values. As consumption and consumption behavior are affected by norms and values, normative aspect of economy must be considered with positive economics; and this is the difference of Islamic economics and convectional economics. So modifying consumption pattern in Islamic economy is so important because of development aspect and controlling instinctive demands like selfishness, greed, avidity, and luxury-oriented as well; and consumer behavior theory in Islamic theory has its own special assumption. To explaining this subject, in this research, first the difference between conventional economics and Islamic economics is explained; then the assumptions of Islamic consumer behavior are presented. Then, because of the importance of this subject in Iran's economy by using a questionnaire, data of 420 Muslims in different areas of Iran are gathered and with the descriptive method these data are analyzed. Results show that there is a gap between Iranian Muslim consumer's behavior and assumptions of Islamic consumer behavior theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا اکبریان |


نجمه ساجدیان فرد |


نرگس ساجدیان فرد |



نشانی اینترنتی http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-171-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/598/article-598-335105.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات