این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۴، شماره ۱۷، صفحات ۱۹۳-۲۱۱
عنوان فارسی
واقع سازی فروض و نظریه رفتار مصرفکننده در جامعه اسلامی ایران
چکیده فارسی مقاله
اقتصاد خرد رایج، در حقیقت از مجموعهی پیش بینیهای کلی درباره رفتار واحدهای اقتصادی تشکیل میشود. این اقتصاد برای پیش بینی رفتار، ابتدا هدفی را برای فاعل در نظر میگیرد و سپس روشی را برای دستیابی به آن هدف فرض میکند. محور بیشینه سازی منافع شخصی و روش عقلانی رفتار کردن در شکل ابزاری آن است. با در نظر گرفتن دو فرض مزبور، ارائه یک پیش بینی کلی برای واحدهای اقتصادی میسر میشود. از دیدگاه اسلام دو پیش فرض مزبور، آنگونه تصویر شدهاند که با ارزشهای اسلامی همخوانی ندارد بلکه لازم است پیش فرضهای دیگری متناسب با ارزشهای اسلامی جانشین آنها شود. رفتار یک فرد مسلمان در ابعاد مختلف و از جمله بعد اقتصادی متأثر از ارزشهای اسلامی است و ارزشهای اسلامی نیز به نوبه خود مبتنی بر اعتقادات اسلامی است. پژوهش حاضر به واقع سازی فروض نظریه تقاضا و همچنین منطق در رفتار تقاضا کننده در جامعه اسلامی می پردازد. و در نهایت معیارهای ارزیابی مبانی عملی مصرف جامعه اسلامی با نگاهی به مصرف در اقتصاد ایران پیشنهاد می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظریه تقاضا، عقلانیت، رفتارهای عقلانی تعبدی
عنوان انگلیسی
Situated of assumptions and theories of consumer behavior in the Islamic community of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Conventional Microeconomics, in fact, the general predictions about the behavior of economic entities is formed. To predict the behavior of the economy, Initially, considers the target for the agent, then the way to achieve that goal assumes. Axis maximization of individual interests and behave in a rational way means it. Considering the assumption, provide an overall prediction for economic units is possible. In Islam These two assumptions, As portrayed, are not consistent with Islamic values , But it is necessary presuppositions no longer fits them to be replaced with Islamic values. The behavior of a Muslim in various aspects, including economic dimension is influenced by Islamic values And Islamic values, in turn, is based on Islamic beliefs. This study will be discussed the situated of assumptions of the theory of demand and As well as the logic of demand behavior in the community of Islam. finally evaluation criteria Practical principles of Islamic society Consumption with a view the Consumption in the Iranian economy is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
demand of a Muslim, squander, utility
نویسندگان مقاله
محمد جواد محقق نیا | mohammad javad mohaghegh nia
سید احمد ابراهیمی | seyed ahmad
محیا بایی |
اویس محرم اوغلی | moharram oghli
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-171-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/598/article-598-335106.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات