این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۷، شماره ۲۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پدیده ی غاب (جنگل یا بیشه) در شعر رومانتیک عربی
چکیده فارسی مقاله پس از تأثیرپذیری شعرای عرب از مکتب رومانتیسم، ایشان به توصیف طبیعت و مظاهر آن روی آوردند و بر پایه پیوندی پر احساس با طبیعت و الهام از آن، به ستایش زیبایی ها و مظاهر دلربایش پرداختند و چون مادری مهربان که در دامنش به جستجوی آرامش برخاسته باشند، با او به نجوا و گفتگو برآمدند. از همین رو،طبیعت و مظاهر آن را همچون دیگر رومانتیک ها، پناهگاهی برای سعادت بشری و مکانی برای آرامش برشمردند که انسان را بر تمامی مصائب و سختی هایش  قادر می سازد. از جمله این عناصر و مظاهر طبیعت که بسیار بر زبان شعرای رومانتیک، تکرار  شده است،  عنصر «غاب» یا همان جنگل یا بیشه است؛ عنصری که ما آن را در اشعار ایشان، گاه وسیله ای در جهت درهم ریختن شالوده ثنویّت و حرکت به سوی مطلق نامحدود می یابیم و گاه آن را نماد و سمبلی برای بازگشت به همان سادگی و بساطت زندگی اولیه؛ پیش از آن که دستخوش تغییر و تشویه و تعقید بشر قرار گیرد، می بینیم. وزمانی دیگر،  غاب را رمز و نماد مکان مقدسی مشاهده می کنیم که در آن، انسان قادر می گردد بر عشق پاک دست یافته و خویشتن را از هرگونه حجاب کاذب و قید و بند انسانی رهایی بخشد. بر همین اساس، این شعراء،  عنصر غاب را معیار کمال انسانی برشمرده و از انسان         می خواهند که بر شاکله آن باشد؛ تا از قید و بند های ساختگی جامعه و از عادات و رسومی که مانع آزادی او گشته، رهایی یافته و در نهایت بر تکامل اخلاقی و احساسات ناب و پاک انسانی دست یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله غاب (جنگل یا همان بیشه)، شعر عربی، رومانتیک،

عنوان انگلیسی رة الغاب فی الشعر العربی الرومانسی
چکیده انگلیسی مقاله dir="RTL">بعدما تأثّرَ الشعراء العرب بالمدرسة الرومانسیة، راحوا ینتهجون هذا المنهج الرومانسی؛ فأقبلوا علی الطبیعة و تعلّقوا بها و رَکنُوا إلى أحضانها و استشعروا حنانها و سبّحوا بجمالها و روعتها و ناجوها کأمّ حانیة یلتمسون العزاء لدیها، کما اتّخذوها و مظاهرها –شأن الرومانسیین-ملاذاً للسعادة الانسانیة و مغنىً للطمأنینة و راحةً من متاعب الحیاة. و من مظاهر هذه الطبیعة و الذی یتکرّرُ کثیراً على لسانهم و تُردّده أشعارهم،  الغاب و هو ما نراه فی أشعار بعضهم یُصبح أحیاناً ذریعةً لتحطیم الثنائیّة و الانطلاق إلى المطلق اللامحدود و احیاناً أخرى رمزاً للرجوع إلى بساطة الحیاة البدائیة قبل أن تعبث بها یدُ الترکیب و التشویه و التعقید .و قد یکون رمزاً إلى مکانٍ مقدسٍ للتعری من الحجب الکاذبة و التحررّ من کل القیود الإنسانیة أو موطنٍ للحبّ الطاهر. و من ثَمّ أنهم توصّلوا إلى جعلِ الغاب مقیاساً للکمال الانسانی و طلبوا إلى الإنسان أن یکون مثلَه إذا أراد الفکاک من القیود المصطنعة للمجتمع الذی تمنع الانطلاقَ فیه العاداتُ و التقالید و إذا أراد أن یکون انساناً صحیحاً بمشاعره،  کاملاً فی اخلاقه.  و هکذا نجدُ عندهم من وراء الحدیث عن الغاب، نوعاً من السعی إلى الخلود عن طریق الفلسفة الروحانیة المعتمدة على البساطة و العیش فی الغاب و الاتخاذ بنغمات الکون الأزلیة.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر مقدم متقی | amir moqadam



نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_823_8874d40517f12f7a612b7ca7d5f3aa3e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-335129.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات