این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شیوه نقد روانشناسی در آثار نقدی دکتر احسان عباس
چکیده فارسی مقاله
چنان که ادبیات، موضوع نقد قرار میگیرد خود نقد را نیز باید بررسی و ارزیابی کرد و درستی رویکردها و شیوههای آن را در میزان عقل و تجربه سنجید. نقد بدین معنا «نقد نقد» نامیده می شود و در حیطه نقد ادبی از ارزش قابل توجهی برخوردار است. شیوه تحلیل روانشناسی که به تفسیر روان انسان میپردازد به زمینههای مختلفی از جمله ادبیات وارد شده و در نقد ادبی اهمیت فراوان یافته است. دکتر احسان عباس ناقد برجسته دنیای عرب آشکارا شیوه نقد روانشناسی را، درکنار دیگر شیوه های نقد ادبی مانند شیوه تاریخی، مارکسیستی، فرمالیستی و مکاتب مرتبط با آن همچون ساختارگرایی و مابعد ساختارگرایی، در نقد آثار ادبی به کار میگیرد. وی در نقد روانشناختی خود به بررسی روند آفرینش ادبیات میپردازد و در خلال بررسی روانشناختی عمل ادبی، روحیات و تحولات روانی نویسنده را نیز بررسی میکند و از مطالعه واکنشهای مخاطبان در عمل ادبی هم غافل نمیشود ودر این زمینه از نظریات فروید، یونگ و مودبودکین تأثیر میپذیرد ولی در تطبیق نظریات علمی آنها بر ادبیات پا از حد فراتر نگذاشته و به تأثیرپذیری صرف متهم نمیشود تا جایی که میتوان گفت وی به مکتب روانشناختی مشخصی منتسب نیست بلکه با تأثیر پذیری سازنده از نظریهپردازان مشهور، برای خود شیوه منحصر به فردی برگزیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوه روانشناسی، ناخودآگاه، کهن الگو، احسان عباس،
عنوان انگلیسی
منهج النقد النفسی عند احسان عباس
چکیده انگلیسی مقاله
="RTL">إن الأدب الذی هو موضوع النقد بدوره بحاجة الی دراسة و تقییم و تمحیص، و واجب أن یقیّم صحة اتجاهاته و اسالیبه فی میزان العقل و التجربة؛ و النقد بهذا المعنی هو «نقد النقد» وله اهمیة خاصة فی النقد الادبی. فالادب هو ترجمة العقل و النفس و منهج التحلیل النفسی، الذی یفسّر نفس الانسان، قد ورد فی مجالات مختلفة منها الادب و هو من المناهج الممیّزة فی کتابات احسان عباس، الناقد الکبیر الذی استخدمه الی جانب المناهج المختلفة فی النقد کالمنهج التاریخی و المارکسی والشکلانیّ و مدارسه المتعلّقة به کالبنیویّة و مابعدالبنیویّة. درس الناقد فی هذا المنهج وتیرة خلقالعمل الادبی و کیفیّة ابداعه و من خلال دراسة نفسیّة العمل الادبی، یحلّل نفس الکاتب و تطوّراته النفسیّة، فی حین لا یغفل من دراسة انفعالات المخاطب فی قراءة العمل الادبی و تلقّیه. لقد تأثر الناقد من آراء فروید و یونج و مودبودکین، بید انّه لم یتقیّد کثیراً فی تطبیق نظریاتهم علی الادب؛ کمالم یکن عبید مدرسة نفسیّة معیّنة و لذلک لم تلصق به تهمة التّأثر بالنقل و الاقتباس بل مایسترعی الانتباه فی مجال نقده انة تأثر تأثّراً بنّاءاً من مشاهیرالمنظرین و اختار لنفسه منهجا ممیّزاً.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالحسن امین مقدسی |
حسین تک تبار فیروزجایی |
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_798_b4b9c583e51738da8a93d9397ac03c39.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-335139.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات