این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۶، شماره ۱۵، صفحات ۱۴۱-۱۷۲
عنوان فارسی
بررسی و نقد کتابهای عربی مقطع دبیرستان (عمومی)
چکیده فارسی مقاله
روش نقد کتابهای درسی با کتابهای دیگر متفاوت است. در کتابهای درسی علاوه بر آنچه ما به عنوان کتاب ملاحظه میکنیم، برنامهای مدوّن نیز که به عنوان نقشه راه طراحی شده و با نام «راهنمای برنامه درسی» مطرح میشود، پشتوانه کتاب درسی است. به عبارت دیگر کتاب درسی ساختمانی است که جزئیات آن و نحوه شکلیافتنش در آن راهنما آمده است. از اینرو پیش از نقد کتاب درسی لازم است به راهنمای برنامه درسی مراجعه کنیم و آن را مورد نقادی قرار دهیم و سپس وارد کتاب درسی شده، میزان انطباق موضوعات انتخاب شده برای کتاب را با آن سند بررسی کنیم. با انطباق ایندو درمییابیم که در کتابهای درسی تلاش وافری برای تطبیق ایندو با همدیگر صورت پذیرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عربی عمومی، راهنمای برنامه درسی، رویکرد، محتوی،
عنوان انگلیسی
سة و بحث حول الکتب العربیة للمرحلة الثانویة(العامة)
چکیده انگلیسی مقاله
dir="RTL">اسلوب نقد الکتب المدرسیة یختلف عما سواه من الکتب. ففی هذه الکتب اضافة الی ما نلاحظه باعتبارها الکتاب المدرسی؛ فهناک خطة مدونة تعمل کخریطة تعتمد علیها المناهج و یتخذ منها المولف آلیات تالیف و اعداد الکتاب المدرسی. و هذه الخطة تسمی بـ " دلیل البرنامج الدراسی "أو ما تسمی فی الانجلیزیة بـ "curriculum" بعبارة أخری یمکن أن نعتبر الکتاب المدرسی کبناء دونت تفاصیله و مواصفاته و أجزاؤه و کیفیة تکوینه و تشییده فی ذاک الدلیل .و لذلک یتوجب علی ناقد الکتب المدرسیة و خاصة الحدیثة منها مراجعة ما جاء فی خضم الدلیل .ففی هذه المرحلة یستطیع الناقد أن یتعرف إلی مدی انسجام ما جاء فی الکتب مع ما فی الدلیل من المحتویات .و نحن نستطیع أن ندعی و بعد قراءتنا و مراجعتنا الدلیل أن لجنة التخطیط و التالیف لم تدخر جهداً لجعل الکتب المدرسیة مطابقة لأهداف و توجهات و أسس الدلیل .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید رضا میرحاجی | hamid reza
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_1170_13c19bbf81581bb1b4899880ef1d1b2c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-335158.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات